Πάρα πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία.... ειδικά στο τέλος για τη θρησκεία..
Δημοσιεύτηκε στις 15 Δεκ 2014
Σε συνέντευξή του στο BBC, ο διάσημος βιολόγος Ρούπερτ Σέλντρεϊκ μιλά για τη ζωή του στην Αγγλία και την Ινδία, για την ινδική φιλοσοφία, το διαλογισμό και τη γιόγκα, για τον βιολογικό και τον φυσικό κόσμο, για την τρέχουσα επιστήμη γενικά και τους περιορισμούς της, για την αξία της πραγματικής αντικειμενικότητας και της έλλειψης δογματισμού στην επιστήμη, για τον χριστιανισμό, τον ινδουισμό και τον βουδισμό, την τηλεπάθεια, τις διαισθητικές δυνάμεις των ζώων, τη νοημοσύνη του ήλιου και άλλα θέματα.
ΣΧΟΛΙΑ
Τα επεξηγηματικά μου σχόλια βρίσκονται εδώ: http://www.youtubetranslations.gr/met...
ΣΧΟΛΙΑ
Τα επεξηγηματικά μου σχόλια βρίσκονται εδώ: http://www.youtubetranslations.gr/met...
Σε συγκεκριμένα σημεία του βίντεο
σάς ζητώ να διαβάσετε τα παρακάτω σχόλια.
σάς ζητώ να διαβάσετε τα παρακάτω σχόλια.
Σχόλιο 1
Η ουσία είναι ότι το παρελθόν υπάρχει αυτή τη στιγμή, όλοι οι χρόνοι υπάρχουν αυτή τη στιγμή, ο θάνατος είναι μια ψευδαίσθηση, το σώμα πεθαίνει αλλά η ψυχή είναι αιώνια. Και ότι όλη η Φύση είναι ψυχική και όλη η Φύση είναι αιώνια και το κάθε κομμάτι της Φύσης είναι αιώνιο, γιατί δεν υπάρχουν καθόλου κομμάτια, όλη η φύση είναι ενωμένη στον χώρο και στον χρόνο. Και το ψυχικό μέρος της Φύσης είναι αυτή η Μνήμη που υπάρχει στα μορφογενετικά πεδία, μία νοημοσύνη που είναι περισσότερο ή λιγότερο συνειδητή, ανάλογα με το επίπεδο εξέλιξης των οργανισμών. Και η εξέλιξη της συνειδητοποίησης αυτής της νόησης, αυτής της νοητικής ουσίας, είναι η αποκάλυψη του Θεού στη ζωή μας. Είναι η αποκάλυψη του κρίκου που ενώνει τα πάντα στο χώρο και στο χρόνο, γιατί αποτελεί την κοινή πηγή και κατάληξη των πραγμάτων.
----------------------------(συνεχίστε στο βίντεο)
----------------------------(συνεχίστε στο βίντεο)
Σχόλιο 2
Η μνήμη είναι νοητική ουσία και μπορεί να είναι λιγότερο ή περισσότερο συνειδητή.
Δηλαδή αν και η μνήμη στη Φύση, για την οποία ο Σέντρεϊκ μιλάει, μπορεί να μην είναι συνειδητή, είναι ωστόσο νοητική, πρόκειται για τον ασυνείδητο νου της Φύσης.
Σιγά-σιγά, καθώς η Φύση εξελίσσεται, το ασυνείδητο γίνεται συνειδητό. Συνειδητοποιούμε πράγματα. Συνειδητοποιούμε μνήμες. Συνειδητοποιούμε την νοητική ουσία της Φύσης.
Λοιπόν ο Σέλντρεϊκ δείχνει ότι το γεγονός πως η Φύση δεν είναι συνειδητή δεν σημαίνει ότι δεν είναι και νοητική. Η Φύση έχει μια νοητική διάσταση. Ο άνθρωπος, τα ζώα, τα φυτά, ο ήλιος και τόσα άλλα πράγματα, έχουν μια νοητική διάσταση. Βρίσκονται όλα τους στη διαδικασία της συνειδητοποίησης της νοητικής τους ουσίας. Όταν συνειδητοποιούν τη μνήμη τους, όταν συνειδητοποιούν το χρόνο, γίνονται ενεργητικές οντότητες από όπου απορρέουν νοητικά σύμπαντα, ιδέες, συναισθήματα και εσωτερικός κόσμος.
Και ο λόγος που γίνονται ενεργητικά όντα είναι ότι η διαδικασία της συνειδητοποίησης απελευθερώνει ενέργεια.
Όπως όταν θυμηθείς μια βαθιά και κρυμμένη σου μνήμη, μπορεί να κλάψεις ή να γελάσεις.
Έτσι κι όταν θυμηθείς την πηγή του κόσμου, την πηγή του εαυτού σου, συνδεθείς με τη νοητική διάστασή σου, ενεργοποιείσαι. Η ενεργοποίηση αυτή είναι η απελευθέρωση της θείας σου πνοής, δηλαδή εκείνου του στοιχείου σου όπου το Όλο ταυτίζεται με το μέρος και όλη η ενέργεια τού μεταξύ τους χώρου και χρόνου βρίσκεται ενοποιημένη και αμείωτη. Δεν ελαττώνεται, δεν διασπάται σε ύψος, πλάτος και μήκος, σε χρόνο και χώρο. Όλο το Ον βρίσκεται στα μέρη του, τα χρονικά και τα χωρικά. Κι εκεί ο άνθρωπος είναι Θεός και είναι αθάνατος.
----------------------------
(συνεχίστε στο βίντεο)
Δηλαδή αν και η μνήμη στη Φύση, για την οποία ο Σέντρεϊκ μιλάει, μπορεί να μην είναι συνειδητή, είναι ωστόσο νοητική, πρόκειται για τον ασυνείδητο νου της Φύσης.
Σιγά-σιγά, καθώς η Φύση εξελίσσεται, το ασυνείδητο γίνεται συνειδητό. Συνειδητοποιούμε πράγματα. Συνειδητοποιούμε μνήμες. Συνειδητοποιούμε την νοητική ουσία της Φύσης.
Λοιπόν ο Σέλντρεϊκ δείχνει ότι το γεγονός πως η Φύση δεν είναι συνειδητή δεν σημαίνει ότι δεν είναι και νοητική. Η Φύση έχει μια νοητική διάσταση. Ο άνθρωπος, τα ζώα, τα φυτά, ο ήλιος και τόσα άλλα πράγματα, έχουν μια νοητική διάσταση. Βρίσκονται όλα τους στη διαδικασία της συνειδητοποίησης της νοητικής τους ουσίας. Όταν συνειδητοποιούν τη μνήμη τους, όταν συνειδητοποιούν το χρόνο, γίνονται ενεργητικές οντότητες από όπου απορρέουν νοητικά σύμπαντα, ιδέες, συναισθήματα και εσωτερικός κόσμος.
Και ο λόγος που γίνονται ενεργητικά όντα είναι ότι η διαδικασία της συνειδητοποίησης απελευθερώνει ενέργεια.
Όπως όταν θυμηθείς μια βαθιά και κρυμμένη σου μνήμη, μπορεί να κλάψεις ή να γελάσεις.
Έτσι κι όταν θυμηθείς την πηγή του κόσμου, την πηγή του εαυτού σου, συνδεθείς με τη νοητική διάστασή σου, ενεργοποιείσαι. Η ενεργοποίηση αυτή είναι η απελευθέρωση της θείας σου πνοής, δηλαδή εκείνου του στοιχείου σου όπου το Όλο ταυτίζεται με το μέρος και όλη η ενέργεια τού μεταξύ τους χώρου και χρόνου βρίσκεται ενοποιημένη και αμείωτη. Δεν ελαττώνεται, δεν διασπάται σε ύψος, πλάτος και μήκος, σε χρόνο και χώρο. Όλο το Ον βρίσκεται στα μέρη του, τα χρονικά και τα χωρικά. Κι εκεί ο άνθρωπος είναι Θεός και είναι αθάνατος.
----------------------------
(συνεχίστε στο βίντεο)
Σχόλιο 3
Στη συνήχηση, που περιέγραφε μέχρι στιγμής, συνδέεσαι με άτομα τουπαρελθόντος υπερβαίνοντας το χρόνο.
Στην τηλεπάθεια, συνδέεσαι με άτομα του παρόντος υπερβαίνοντας το χώρο, τη μεταξύ σας απόσταση.
Και στις δύο περιπτώσεις, μπορεί να μην είναι ακριβώς άτομα. Ας πούμε, στην περίπτωση των ιερών τόπων, μπορεί να βρίσκεσαι σε ένα τόπο που συνδέεται με το παρελθόν του και όσα συνέβαιναν εκεί, ενώ στην περίπτωση των ιερών χρονικών σημείων μπορεί σε κάποια χρονική στιγμή να ανοίξει ένα "παράθυρο" που σου δίνει πρόσβαση σε ολόκληρο το Χρόνο.
Ο θάνατος είναι ένα τέτοιο παράθυρο.
Τα αστρικά ταξίδια, οι μεταθανάτιες εμπειρίες, οι αστρικές πύλες, είναι τέτοια παράθυρα. Οι διαφορετικές καταστάσεις συνείδησης το ίδιο. Κάποιες αστρολογικές στιγμές θεωρούνται τέτοια παράθυρα.
Γιατί συνδέονται όλοι οι χρόνοι μεταξύ τους; Γιατί ο χρόνος είναι ένα συνεχές γίγνεσθαι, δεν κόβεται.
Γιατί συνδέονται όλοι ο χώροι μεταξύ τους; Γιατί το νερό ενώνει όλα τα κύματα. Ο χώρος ενώνει όλα τα σώματα.
Λοιπόν η Φύση δεν σχηματίζεται με βάση τα γονίδια ή τα άτομα, με βάση κομματάκια ή σώματα που φτιάχνουν ένα σύνολο.
Η Φύση είναι μια απεριόριστη ουσία που συμπυκνώνεται στο χώρο και στο χρόνο σε μορφές. Αυτές συνδέονται μεταξύ τους χρονικά μέσω αυτού που αποκαλεί συνήχηση, και συνδέονται χωρικά μέσω φαινομένων όπως η κβαντική διεμπλοκή ή η τηλεπάθεια.
Χώρος και Χρόνος τελικά αποτελούν μία ενότητα, σύμφωνα με τη θεωρία της σχετικότητας. Αυτό λέγεται ενοποιημένο πεδίο.
Στη φιλοσοφία αυτό εκφράζεται π.χ. απ' τον φιλόσοφο Πλωτίνο. Το παρακάτω είναι από διάλογό του.
Στην τηλεπάθεια, συνδέεσαι με άτομα του παρόντος υπερβαίνοντας το χώρο, τη μεταξύ σας απόσταση.
Και στις δύο περιπτώσεις, μπορεί να μην είναι ακριβώς άτομα. Ας πούμε, στην περίπτωση των ιερών τόπων, μπορεί να βρίσκεσαι σε ένα τόπο που συνδέεται με το παρελθόν του και όσα συνέβαιναν εκεί, ενώ στην περίπτωση των ιερών χρονικών σημείων μπορεί σε κάποια χρονική στιγμή να ανοίξει ένα "παράθυρο" που σου δίνει πρόσβαση σε ολόκληρο το Χρόνο.
Ο θάνατος είναι ένα τέτοιο παράθυρο.
Τα αστρικά ταξίδια, οι μεταθανάτιες εμπειρίες, οι αστρικές πύλες, είναι τέτοια παράθυρα. Οι διαφορετικές καταστάσεις συνείδησης το ίδιο. Κάποιες αστρολογικές στιγμές θεωρούνται τέτοια παράθυρα.
Γιατί συνδέονται όλοι οι χρόνοι μεταξύ τους; Γιατί ο χρόνος είναι ένα συνεχές γίγνεσθαι, δεν κόβεται.
Γιατί συνδέονται όλοι ο χώροι μεταξύ τους; Γιατί το νερό ενώνει όλα τα κύματα. Ο χώρος ενώνει όλα τα σώματα.
Λοιπόν η Φύση δεν σχηματίζεται με βάση τα γονίδια ή τα άτομα, με βάση κομματάκια ή σώματα που φτιάχνουν ένα σύνολο.
Η Φύση είναι μια απεριόριστη ουσία που συμπυκνώνεται στο χώρο και στο χρόνο σε μορφές. Αυτές συνδέονται μεταξύ τους χρονικά μέσω αυτού που αποκαλεί συνήχηση, και συνδέονται χωρικά μέσω φαινομένων όπως η κβαντική διεμπλοκή ή η τηλεπάθεια.
Χώρος και Χρόνος τελικά αποτελούν μία ενότητα, σύμφωνα με τη θεωρία της σχετικότητας. Αυτό λέγεται ενοποιημένο πεδίο.
Στη φιλοσοφία αυτό εκφράζεται π.χ. απ' τον φιλόσοφο Πλωτίνο. Το παρακάτω είναι από διάλογό του.
ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ: Μπορούμε να πούμε ότι το ΕΝ είναι η ύπαρξη;
ΠΛΩΤΙΝΟΣ: Το ΈΝΑ δεν είναι η ύπαρξη, αλλά η ύπαρξη είναι η εκπόρευσή του, η πρώτη γέννηση. Για το λόγο αυτό δεν υπάρχει όνομα για το ΕΝ, είναι ανέκφραστο.
ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ: Κατάλαβα. Είναι περισσότερο μη ύπαρξη παρά ύπαρξη. Δεν έχει όμως σχέση με την εκδηλωμένη πεπερασμένη ύπαρξη;
ΠΛΩΤΙΝΟΣ: Το ΕΝ είναι τα πάντα, και ταυτόχρονα τίποτα. Το ΕΝ είναι τα πάντα, για το λόγο ότι όλα ενυπάρχουν μέσα του. Στους κόλπους του υπάρχουν, και ΘΑ υπάρξουν τα πάντα.
ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ: Κατάλαβα. Το ΕΝ αντιπροσωπεύει τη δυνατότητα. Ποια όμως η σχέση του Ενός με την ζωή;
ΠΛΩΤΙΝΟΣ: Υπάρχει πριν από την ζωή και είναι η αιτία της, εφόσον η ενέργεια της ζωής δεν προηγείται αλλά αντίθετα απορρέει από την ανέκφραστη πηγή του ΕΝΟΣ.
ΠΛΩΤΙΝΟΣ: Το ΈΝΑ δεν είναι η ύπαρξη, αλλά η ύπαρξη είναι η εκπόρευσή του, η πρώτη γέννηση. Για το λόγο αυτό δεν υπάρχει όνομα για το ΕΝ, είναι ανέκφραστο.
ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ: Κατάλαβα. Είναι περισσότερο μη ύπαρξη παρά ύπαρξη. Δεν έχει όμως σχέση με την εκδηλωμένη πεπερασμένη ύπαρξη;
ΠΛΩΤΙΝΟΣ: Το ΕΝ είναι τα πάντα, και ταυτόχρονα τίποτα. Το ΕΝ είναι τα πάντα, για το λόγο ότι όλα ενυπάρχουν μέσα του. Στους κόλπους του υπάρχουν, και ΘΑ υπάρξουν τα πάντα.
ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ: Κατάλαβα. Το ΕΝ αντιπροσωπεύει τη δυνατότητα. Ποια όμως η σχέση του Ενός με την ζωή;
ΠΛΩΤΙΝΟΣ: Υπάρχει πριν από την ζωή και είναι η αιτία της, εφόσον η ενέργεια της ζωής δεν προηγείται αλλά αντίθετα απορρέει από την ανέκφραστη πηγή του ΕΝΟΣ.
Το Ένα είναι η βίωση μιας ιδέας, του ίδιου του νου. Γιατί όταν όλα είναι ένα, οι διαφοροποιήσεις σβήνουν και τι υπάρχει τότε; Τι υπάρχει όταν σβήνουν τα φώτα του κινηματογραφικού προβολέα; Υπάρχει το πανί όπου πρόβαλλαν τα σχήματα, η θάλασσα όπου έπαιζαν τα κύματα, ο χώρος όπου χόρευαν τα σώματα, η λάσπη από όπου ξεφύτρωναν και όπου κατέληγαν τα λουλούδια.
Όταν οι κόμποι δεθούν και λυθούν, το σκοινί παραμένει.
Ήταν, είναι και θα είναι εκεί: αμείωτο, απαράλλαχτο, αθέατο, άμορφο, άδετο και άλυτο.
Όταν οι κόμποι δεθούν και λυθούν, το σκοινί παραμένει.
Ήταν, είναι και θα είναι εκεί: αμείωτο, απαράλλαχτο, αθέατο, άμορφο, άδετο και άλυτο.
Αυτό ο φιλόσοφος Καντ το ονόμασε Dasein, δηλαδή η πραγματικότητα όπως είναι, όχι όπως τη βιώνεις μέσω του σώματος και του νου, μέσω του χώρου και του χρόνου, μέσω του εδώ και του εκεί, μέσω του πριν και του μετά, μέσω του απτού και του φανταστικού.
Μία ενοποιημένη πραγματικότητα όπου ο νους είναι μέρος της φύσης και όχι ξεχωριστός, όπου η φύση έχει μια άυλη διάσταση που σκέφτεται και θυμάται, όπου ο ήλιος έχει ξαναβρεί το χαμόγελό του και τον κοιτάς κι εσύ χαμογελώντας, από κάτω, από τη Γη.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
α) Υποτιτλισμένα βίντεο με τον Ρούπερτ Σέλντρεϊκ:
http://www.youtubetranslations.gr/#!w...Ρούπερτ Σέλντρεϊκ/
β) Πολύ κατατοπιστικό άρθρο στα ελληνικά για τη μορφική συνήχηση/συντονισμό και τα μορφογενετικά πεδία. Αξίζει να διαβαστεί:
http://www.nea-acropoli.gr/politismos...
---------------------------------
Υποτιτλισμοί των Καλύτερων Βίντεο του Youtube
http://www.YoutubeTranslations.gr
α) Υποτιτλισμένα βίντεο με τον Ρούπερτ Σέλντρεϊκ:
http://www.youtubetranslations.gr/#!w...Ρούπερτ Σέλντρεϊκ/
β) Πολύ κατατοπιστικό άρθρο στα ελληνικά για τη μορφική συνήχηση/συντονισμό και τα μορφογενετικά πεδία. Αξίζει να διαβαστεί:
http://www.nea-acropoli.gr/politismos...
---------------------------------
Υποτιτλισμοί των Καλύτερων Βίντεο του Youtube
http://www.YoutubeTranslations.gr
Δημοσιεύτηκε στις 9 Νοε 2014
Η απαγορευμένη ομιλία (2013) του διάσημου βιολόγου Ρούπερτ Σέλντρεϊκ, σχετικά με τα δόγματα της επιστήμης, με τίτλο "Η Αυταπάτη της Επιστήμης".
Ο τίτλος αυτός (ακριβέστερα: "Η Περί Επιστήμης Αυταπάτη") είναι προσαρμογή στον τίτλο "Η Περί Θεού Αυταπάτη", το γνωστό μπεστ σέλερ του Ρίτσαρντ Ντόκινς που παρουσιάζει την πίστη στο Θεό ως μια παρωχημένη αυταπάτη, νικημένη από την επιστήμη και τη λογική.
Το βίντεο περιλαμβάνει επίσης αναφορές στις αλληλεπιδράσεις του Σέλντρεϊκ με τους δύο γνωστότερους σκεπτικιστές: τον Ρίτσαρντ Ντόκινς και τον Τζέιμς Ράντι.
Το κείμενο (μετάφραση και αγγλικό πρωτότυπο) βρίσκεται εδώ:
http://www.youtubetranslations.gr/Rup...
Α. ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
α) http://www.oodegr.com/oode/biblia/kri...
Μια ενδιαφέρουσα κριτική στο προαναφερόμενο βιβλίο του Ντόκινς, με επιστημονική και καλά δομημένη επιχειρηματολογία, είναι το "Η Αυταπάτη του Ντόκινς - Ο Αθεϊστικός Φονταμενταλισμός και η Άρνηση του Θείου", του Άλιστερ Μακγκράθ, εκδόσεις Ψυχογιός.
Στην παραπάνω διεύθυνση θα βρείτε μεταφρασμένο το 2ο κεφάλαιο: «Έχει αναιρέσει η επιστήμη τον Θεό;»
Ο συγγραφέας Άλιστερ Μακγκράθ είναι καθηγητής ιστορικής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και έχει δύο διδακτορικά από το ίδιο πανεπιστήμιο: στη μοριακή βιοφυσική και στη θεολογία.
Αξίζει να διαβαστεί.
β) http://www.youtubetranslations.gr/Rup...
Το αγγλικό και το μεταφρασμένο κείμενο της ομιλίας του Σέλντρεϊκ, μαζί με δικά μου επεξηγηματικά σχόλια σε κάποια σημεία, που τα βρίσκετε αν αναζητήσετε με το ψαχτήρι του υπολογιστή σας (στο μενού: Επεξεργασία -- Εύρεση) τη λέξη ΣΧΟΛΙΟ.
γ) Περισσότερες υποτιτλισμένες ομιλίες από τον Ρούπερτ Σέλντρεϊκ:
http://www.youtubetranslations.gr/#!w...Ρούπερτ Σέλντρεϊκ/
Β. ΑΓΓΛΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
α) Υπέροχο άρθρο για τον Σέλντρεϊκ στο γνωστό πολιτισμικό περιοδικό Salon
http://www.salon.com/1999/11/23/sheld...
β) Η επίθεση του TED εναντίον του Σέλντρεϊκ και η απάντησή του
http://blog.ted.com/2013/03/14/open-f...
γ) Επιθέσεις στον Σέλντρεϊκ από "σκεπτικιστές" με ιδεολογικά κίνητρα, κατά τη διάρκεια της καριέρας του:
http://www.sheldrake.org/reactions/co...
δ) Στην Wikipedia, επίθεση στον Σέλντρεϊκ, καθώς και σε στοχαστές και επιστήμονες με παρόμοιο έργο:
http://weilerpsiblog.wordpress.com/20...
ε) Ο Ρίτσαρντ Ντόκινς προσπαθεί να παγιδέψει τον Σέλντρεϊκ:
http://www.sheldrake.org/reactions/ri...
ζ) Ο Τζέιμς Ράντι δυσφημεί τον Σέλντρεϊκ:
http://www.sheldrake.org/reactions/ja...
Ο τίτλος αυτός (ακριβέστερα: "Η Περί Επιστήμης Αυταπάτη") είναι προσαρμογή στον τίτλο "Η Περί Θεού Αυταπάτη", το γνωστό μπεστ σέλερ του Ρίτσαρντ Ντόκινς που παρουσιάζει την πίστη στο Θεό ως μια παρωχημένη αυταπάτη, νικημένη από την επιστήμη και τη λογική.
Το βίντεο περιλαμβάνει επίσης αναφορές στις αλληλεπιδράσεις του Σέλντρεϊκ με τους δύο γνωστότερους σκεπτικιστές: τον Ρίτσαρντ Ντόκινς και τον Τζέιμς Ράντι.
Το κείμενο (μετάφραση και αγγλικό πρωτότυπο) βρίσκεται εδώ:
http://www.youtubetranslations.gr/Rup...
Α. ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
α) http://www.oodegr.com/oode/biblia/kri...
Μια ενδιαφέρουσα κριτική στο προαναφερόμενο βιβλίο του Ντόκινς, με επιστημονική και καλά δομημένη επιχειρηματολογία, είναι το "Η Αυταπάτη του Ντόκινς - Ο Αθεϊστικός Φονταμενταλισμός και η Άρνηση του Θείου", του Άλιστερ Μακγκράθ, εκδόσεις Ψυχογιός.
Στην παραπάνω διεύθυνση θα βρείτε μεταφρασμένο το 2ο κεφάλαιο: «Έχει αναιρέσει η επιστήμη τον Θεό;»
Ο συγγραφέας Άλιστερ Μακγκράθ είναι καθηγητής ιστορικής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και έχει δύο διδακτορικά από το ίδιο πανεπιστήμιο: στη μοριακή βιοφυσική και στη θεολογία.
Αξίζει να διαβαστεί.
β) http://www.youtubetranslations.gr/Rup...
Το αγγλικό και το μεταφρασμένο κείμενο της ομιλίας του Σέλντρεϊκ, μαζί με δικά μου επεξηγηματικά σχόλια σε κάποια σημεία, που τα βρίσκετε αν αναζητήσετε με το ψαχτήρι του υπολογιστή σας (στο μενού: Επεξεργασία -- Εύρεση) τη λέξη ΣΧΟΛΙΟ.
γ) Περισσότερες υποτιτλισμένες ομιλίες από τον Ρούπερτ Σέλντρεϊκ:
http://www.youtubetranslations.gr/#!w...Ρούπερτ Σέλντρεϊκ/
Β. ΑΓΓΛΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
α) Υπέροχο άρθρο για τον Σέλντρεϊκ στο γνωστό πολιτισμικό περιοδικό Salon
http://www.salon.com/1999/11/23/sheld...
β) Η επίθεση του TED εναντίον του Σέλντρεϊκ και η απάντησή του
http://blog.ted.com/2013/03/14/open-f...
γ) Επιθέσεις στον Σέλντρεϊκ από "σκεπτικιστές" με ιδεολογικά κίνητρα, κατά τη διάρκεια της καριέρας του:
http://www.sheldrake.org/reactions/co...
δ) Στην Wikipedia, επίθεση στον Σέλντρεϊκ, καθώς και σε στοχαστές και επιστήμονες με παρόμοιο έργο:
http://weilerpsiblog.wordpress.com/20...
ε) Ο Ρίτσαρντ Ντόκινς προσπαθεί να παγιδέψει τον Σέλντρεϊκ:
http://www.sheldrake.org/reactions/ri...
ζ) Ο Τζέιμς Ράντι δυσφημεί τον Σέλντρεϊκ:
http://www.sheldrake.org/reactions/ja...