Οι άγιοι άγγελοι...

σιος ωάννης Δαμασκηνός - Περ γγέλων

(
κδοσις κριβς τς ρθοδόξου πίστεως, Β´ (3) 17. Migne, PG. 94, 865-73)

Α
τς τν γγέλων στ ποιητς κα Δημιουργς, κ το μ ντος
ε
ς τ εναι παραγαγν ατούς, κατ᾿ οκείαν εκόνα κτίσας ατος
φύσιν
σώματον, οόν τι πνεμα πρ υλον, ς φησιν θεος
Δαυίδ· «
ποιν τος γγέλους ατο πνεύματα κα τος
λειτουργο
ς ατο πυρς φλόγα», τ κοφον κα διάπυρον κα
θερμ
ν κα τομώτατον κα ξ περ τν θείαν φεσίν τε κα
λειτουργίαν διαγράφων κα
τ νωφερς ατν κα πάσης λικς
ννοίας πηλλαγμένον.
γγελος τοίνυν στν οσία νοερά, εικίνητος, ατεξούσιος,
σώματος, Θε λειτουργοσα, κατ χάριν ν τ φύσει τ θάνατον
ε
ληφυα, ς οσίας τ εδος κα τν ρον μόνος Κτίστης πίσταται.
σώματος δ λέγεται κα υλος, σον πρς μς· πν γρ
συγκρινόμενον πρ
ς Θεν τν μόνον σύγκριτον παχύ τε κα λικν
ε
ρίσκεται· μόνον γρ ντως υλον τ θεόν στι κα σώματον.
στι τοίνυν φύσις λογικ νοερά τε κα ατεξούσιος, τρεπτ κατ
γνώμην,
τοι θελότρεπτος· πν γρ κτιστν κα τρεπτόν, μόνον δ
τ
κτιστον τρεπτον. Καί πν λογικν ατεξούσιον. ς μν ον
λογικ
κα νοερ ατεξούσιός στιν· ς δ κτιστ τρεπτή, χουσα
ξουσίαν κα μένειν κα προκόπτειν ν τ γαθ κα π τ χερον
τρέπεσθαι.
νεπίδεκτος μετανοίας, τι κα σώματος· γρ νθρωπος δι τν
το
σώματος σθένειαν τς μετανοίας τυχεν. θάνατος ο φύσει,
λλ χάριτι· πν γρ τ ρξάμενον κα τελευτ κατ φύσιν. Μόνος
δ
Θες ε ν, μλλον δ κα πρ τ εί· οχ π χρόνον γάρ,
λλ᾿ πρ χρόνον τν χρόνων ποιητής.
Φ
τα δεύτερα νοερ κ το πρώτου κα νάρχου φωτς τν
φωτισμ
ν χοντα, ο γλώσσης κα κος δεόμενα, λλ᾿ νευ λόγου
προφορικο
μεταδιδόντα λλήλοις τ δια νοήματα κα βουλήματα.
Δι
το Λόγου τοίνυν κτίσθησαν πάντες ο γγελοι κα π το
γίου Πνεύματος δι το γιασμο τελειώθησαν, κατ᾿ ναλογίαν
τ
ς ξίας κα τς τάξεως το φωτισμο κα τς χάριτος μετέχοντες.
Περιγραπτοί ε
σιν· τε γάρ εσιν ν τ οραν, οκ εσιν ν τ γ,
κα
ες τν γν π το Θεο ποστελλόμενοι οκ ναπομένουσιν ν
τ
οραν. Ο περιορίζονται δ π τειχν κα θυρν κα
κλείθρων κα
σφραγίδων· όριστοι γάρ εσιν. ορίστους δ λέγω,
ο
γάρ, καθό εσιν, πιφαίνονται τος ξίοις, ος Θες φαίνεσθαι
α
τος θελήσει, λλ᾿ ν μετασχηματισμ, καθς δύνανται ο
ρντες ρν. όριστον γάρ στι φύσει κα κυρίως μόνον τ
κτιστον· πν γρ κτίσμα π το κτίσαντος ατ Θεο ρίζεται.
ξωθεν τς οσίας τν γιασμν κ το γίου Πνεύματος χοντες,
δι
τς θείας χάριτος προφητεύοντες, μ γάμου χρζοντες,
πειδήπερ μή εσι θνητοί.
Νόες δ
ντες ν νοητος κα τόποις εσίν, ο σωματικς
περιγραφόμενοι· ο
γρ σωματικς κατ φύσιν σχηματίζονται, οδ
τριχ
εσι διαστατοί, λλ τ νοητς παρεναι κα νεργεν, νθα
ν προσταχθσι, κα μ δύνασθαι κατ τατν δε κκεσε εναι κα
νεργεν.
Ε
τε σοι κατ᾿ οσίαν ετε διαφέροντες λλήλων, οκ σμεν. Μόνος δ
ποιήσας ατος Θες πίσταται, κα τ πάντα εδώς.
Διαφέροντες δ
λλήλων τ φωτισμ κα τ στάσει, ετε πρς τν
φωτισμ
ν τν στάσιν χοντες πρς τν στάσιν το φωτισμο
μετέχοντες κα
λλήλους φωτίζοντες δι τ περέχον τς τάξεως
φύσεως. Δ
λον δέ, ς ο περέχοντες τος ποβεβηκόσι μεταδιδόασι
το
τε φωτισμο κα τς γνώσεως.
σχυρο κα τοιμοι πρς τν το θείου θελήματος κπλήρωσιν κα
πανταχο
εθέως ερισκόμενοι, νθα ν θεία κελεύσ πίνευσις,
τάχει φύσεως, κα
φυλάττοντες τά μέρη τς γς, κα θνν κα
τόπων προϊστάμενοι, καθ
ς π το Δημιουργο τάχθησαν, κα
τ
καθ᾿ μς οκονομοντες κα βοηθοντες μν. Πάντως δ τι
κατ
τ θεον θέλημά τε κα πρόσταγμα πρ μς ντες εί τε περ
Θε
ν πάρχοντες.
Δυσκίνητοι πρ
ς τ κακν λλ᾿ οκ κίνητοι, νν δ κα κίνητοι,
ο
φύσει, λλ χάριτι κα τ το μόνου γαθο προσεδρεί.
ρντες Θεν κατ τ φικτν ατος κα ταύτην τροφν χοντες.
πρ μς ντες ς σώματοι, κα παντς σωματικο πάθους
πηλλαγμένοι, ο μν παθες· μόνον γρ τ θεον παθές στι.
Μετασχηματίζονται δέ, πρ
ς περ ν Δεσπότης κελεύσ Θεός, κα
ο
τω τος νθρώποις πιφαίνονται κα τ θεα ατος
ποκαλύπτουσι μυστήρια.
ν οραν διατρίβουσι κα ν ργον χουσιν μνεν τν Θεν κα
λειτουργε
ν τ θεί ατο θελήματι. Καθς δ γιώτατος κα
ερώτατος κα θεολογικώτατός φησι Διονύσιος ρεοπαγίτης·
«Π
σα θεολογία, γουν θεία Γραφ, τς ορανίους οσίας ννέα
κέκληκε»· ταύτας
θεος εροτελεστς ες τρες φορίζει τριαδικς
διακοσμήσεις. «Κα
πρώτην μν εναί», φησι, «τν περ Θεν οσαν ε
κα
προσεχς κα μέσως νσθαι παραδεδομένην, τν τν
ξαπτερύγων Σεραφμ κα τν πολυομμάτων Χερουβμ κα τν
γιωτάτων Θρόνων, δευτέραν δ τν τν Κυριοτήτων κα τν
Δυνάμεων κα
τν ξουσιν, τρίτην δ κα τελευταίαν τν τν
ρχν κα ρχαγγέλων κα γγέλων».
Τιν
ς μν ον φασιν, τι πρ πάσης κτίσεως γένοντο, ς Θεολόγος
λέγει Γρηγόριος· «Πρ
τον μέν ννοε τς γγελικς δυνάμεις κα
ο
ρανίους, κα τ ννόημα ργον ν». τεροι δέ, τι μετ τ γενέσθαι
τ
ν πρτον ορανόν. τι δ πρ τς το νθρώπου πλάσεως,
πάντες
μολογοσιν. γ δ τ Θεολόγ Γρηγορί συντίθεμαι·
πρεπε γρ πρτον τν νοερν οσίαν κτισθναι κα οτω τν
α
σθητν κα τότε ξ μφοτέρων τν νθρωπον.
σοι δέ φασι τος γγέλους δημιουργος τς οασδήποτε οσίας,
ο
τοι στόμα εσ το πατρς ατν, το Διαβόλου· κτίσμα γρ
ντες οκ εσι δημιουργοί. Πάντων δ ποιητς κα προνοητς κα
συνοχε
ς Θεός στιν, μόνος κτιστος, ν Πατρ κα Υἱῷ κα
γί Πνεύματι μνούμενός τε κα δοξαζόμενος.



ΚΑΙ ΣΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ



Ο ίδιος είναι κτίστης και δημιουργός των αγγέλων, τους οποίους έφερε στην ύπαρξη από το μηδέν, και τους έκαμε σύμφωνα με τη δική του εικόνα να είναι ασώματη φύση, σαν κάποιος άνεμο ή άϋλη φωτιά, όπως το λέει ο θείος
Δαβίδ: «Αυτός που κάνει τους αγγέλους ασώματα πνεύματα και τους λειτουργούς του σαν φλόγα φωτιάς»· έτσι περιγράφει την ευκινησία, τη φλογερότητα, τη θερμότητα, τη διεισδυτικότητα και την ταχύτητά τους στον πόθο και τη διακονία του Θεού, καθώς και την προσήλωσή τους προς τα άνω και την απομάκρυνση από κάθε υλική φροντίδα.

Ο άγγελος, λοιπόν, είναι νοερή ουσία, αεικίνητη, αυτεξούσια, ασώματη, που διακονεί το Θεό και έλαβε κατά χάριν στη φύση της την αθανασία· τη μορφή και την κατάσταση αυτής της υπάρξεως μόνον ο δημιουργός της γνωρίζει.
Σε σχέση με μας είναι ασώματη και άϋλη· αλλά, κάθε τι που συγκρίνεται με τον μόνο ασύγκριτο Θεό είναι παχύ και υλικό· διότι, μόνο το θείο είναι όντως άϋλο και ασώματο.

Ο άγγελος, λοιπόν, είναι φύση λογική, νοερή και   αυτεξούσια, μεταβλητή στην προαίρεση, δηλαδή στη θέληση· διότι κάθε κτιστό είναι και μεταβλητό, ενώ
μόνο το άκτιστο είναι αμετάβλητο. Κάθε λογικό επίσης είναι και αυτεξούσιο.
(Ο άγγελος), λοιπόν, σαν λογική και νοερή φύση είναι αυτεξούσιος· σαν κτιστή φύση είναι μεταβλητή, έχοντας τη δυνατότητα και να διατηρείται και να προοδεύει στο αγαθό, αλλά και να πηγαίνει προς το χειρότερο.

(Ο άγγελος) δεν έχει τη δυνατότητα να μετανοήσει, διότι είναι και ασώματος.
Αντίθετα ο άνθρωπος, εξαιτίας της αδυναμίας του σώματός του, μπορεί να μετανοήσει. Είναι αθάνατος κατά χάριν και όχι από τη φύση του· διότι ό,τι έχει αρχή έχει και τέλος, σύμφωνα με τους νόμους της φύσεως. Και μόνον ο
Θεός είναι αιώνιος και μάλιστα πέρα από τους αιώνες· διότι ο δημιουργός του χρόνου δεν εξαρτάται από το χρόνο, αλλά τον υπερβαίνει.
(Οι άγγελοι) είναι δεύτερα νοερά φώτα, τα οποία δέχονται το φωτισμό από το πρώτο και άναρχο φως· δεν έχουν γλώσσα και ακοή, αλλά μεταδίδουν μεταξύ τους τις σκέψεις και τις αποφάσεις τους χωρίς προφορικό λόγο.
Ο Λόγος δημιούργησε όλους τους αγγέλους και το Άγιο Πνεύμα με τον αγιασμό του τους τελειοποίησε· μετέχουν στο φωτισμό και τη χάρη αναλογικά με την αξία και το τάγμα τους.
Ο χώρος τους περιορίζει· διότι όταν είναι στον ουρανό, δεν βρίσκονται στη γη· κι όταν ο Θεός τους αποστέλλει στη γη, δεν παραμένουν στον ουρανό.
Βέβαια, τα τείχη, οι πόρτες, οι κλειδαριές και τα λουκέτα δεν τους περιορίζουν· διότι είναι ακαθόριστοι. Και λέγοντας «ακαθόριστοι», εννοώ, ότι φανερώνονται στους αξίους, στους οποίους θέλει ο Θεός να εμφανισθούν,
όχι όπως πραγματικά είναι, αλλά με άλλη μορφή, ανάλογα με τη δυνατότητα που έχουν να τους δουν. Διότι, στην κυριολεξία, μόνο το άκτιστο είναι ακαθόριστο· ενώ κάθε δημιούργημα έχει τα όριά του, όπως τα όρισε ο Θεός.
Έχουν τον αγιασμό από το Άγιο Πνεύμα, έξω από την ουσία τους· προφητεύουν με τη θεία χάρη και δεν έχουν ανάγκη από γάμο, επειδή δεν είναι θνητοί.
Επειδή είναι πνευματικά όντα, ζουν σε τόπους πνευματικούς, χωρίς να περιορίζονται όπως τα σώματα· διότι δεν παίρνουν το σχήμα του σώματος σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους, ούτε έχουν τρεις διαστάσεις, αλλά
παρουσιάζονται και ενεργούν πνευματικά, όπου διαταχθούν· δεν μπορούν βέβαια στο ίδιο χρονικό διάστημα να βρίσκονται και να ενεργούν εδώ κι εκεί.
Δεν γνωρίζουμε εάν οι άγγελοι είναι μεταξύ τους ίσοι στην ουσία ή διαφέρουν. Το γνωρίζει μόνον ο παντογνώστης Θεός, ο οποίος τους έπλασε.
Διαφέρουν, βέβαια, μεταξύ τους στο φωτισμό και τη θέση· δηλαδή, ή βρίσκονται σε θέση δεκτική φωτισμού ή μετέχουν στο φωτισμό ανάλογα με τη θέση τους και φωτίζονται μεταξύ τους εξαιτίας της υπεροχής του τάγματος ή της φύσεως. Είναι φανερό ότι οι άγγελοι που υπερέχουν μεταδίδουν το φωτισμό και τη γνώση στους κατώτερους.
Είναι ικανοί και πρόθυμοι στην εκτέλεση του θελήματος του Θεού και, λόγω της ταχύτητος της φύσεώς τους, βρίσκονται αμέσως παντού, όπου τους δώσει εντολή ο Θεός. Φυλάγουν τα μέρη της γης, διοικούν έθνη και τόπους, όπου ο Δημιουργός τους έταξε, και φροντίζουν για τα ανθρώπινα και μας βοηθούν. Πάντως, είναι ανώτεροι από μας, σύμφωνα με το θέλημα και την εντολή του Θεού, και βρίσκονται πάντοτε στην υπηρεσία του Θεού.
Είναι δυσκίνητοι προς το κακό, όχι όμως ακίνητοι· τώρα όμως έχουν γίνει και ακίνητοι (στο κακό), όχι εξαιτίας της φύσεώς τους, αλλά κατά χάριν και με την προσήλωσή τους στο μόνο αγαθό.
Βλέπουν το Θεό όσο τους επιτρέπεται και έχουν τη θέα του σαν τροφή.
Ως ασώματοι είναι ανώτεροι από μας· έχουν απαλλαγεί από κάθε πάθος του σώματος, αλλά δεν είναι απαθείς· διότι μόνον ο Θεός είναι απαθής.
Αλλάζουν τη μορφή τους, σύμφωνα με την εντολή του Κυρίου και Θεού, και έτσι φανερώνονται στους ανθρώπους και τους αποκαλύπτουν τα θεία μυστήρια.
Ζουν στον ουρανό και έχουν ένα έργο, να υμνούν το Θεό και να διακονούν το θείο του θέλημα. Έτσι το λέει και ο αγιώτατος, ιερώτατος και θεολογικώτατος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης: «Όλη η θεολογία, δηλαδή η Αγία Γραφή, έχει ξεχωρίσει τις ουράνιες δυνάμεις
σε εννέα τάγματα»·
ο θείος διδάσκαλος τις κατατάσσει αυτές σε τρία τριαδικά συστήματα.
«
Πρώτη τριάδα», λέει, «είναι αυτή που είναι πάντοτε γύρω από το Θεό και είναι έτοιμη να ενωθεί μαζί του αμέσως, δηλαδή η τάξη των εξαπτέρυγων Σεραφίμ, των πολυόμματων Χερουβίμ και των αγιώτατων Θρόνων·
Δεύτερη τριάδα είναι των Κυριοτήτων, των Δυνάμεων και των Εξουσιών· και τρίτη και τελευταία τριάδα είναι των Αρχών, των Αρχαγγέλων και των Αγγέλων».
Μερικοί λένε ότι δημιουργήθηκαν πριν απ’ όλη τη δημιουργία, όπως ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, που λέει: «(Ο Θεός) πρώτα συλλαμβάνει στο νου τις
ουράνιες δυνάμεις των αγγέλων, και η σκέψη του έγινε πράξη». Άλλοι λένε ότι δημιουργήθηκαν μετά τη δημιουργία του πρώτου ουρανού. Όλοι βέβαια
συμφωνούν ότι έγιναν πριν την πλάση του ανθρώπου. Εγώ συμφωνώ με το Θεολόγο Γρηγόριο. Διότι έπρεπε πρώτα να δημιουργηθούν οι νοερές ουσίες, έπειτα τα αισθητά, και στο τέλος και από τα δύο ο άνθρωπος.
Όσοι τέλος ισχυρίζονται ότι οι άγγελοι είναι οι δημιουργοί των διαφόρων υπάρξεων, αυτοί αποτελούν το στόμα του πατέρα τους, του Διαβόλου· διότι οι άγγελοι είναι κτίσματα και όχι δημιουργοί. Δημιουργός, προνοητής και
συντηρητής όλων είναι μόνον ο άκτιστος Θεός, ο οποίος υμνείται και δοξάζεται στο πρόσωπο του Πατέρα, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.