Πόσα είδη βαπτίσματος υπάρχουν?
(Αγ. Ιωάννης Δαμασκηνός)
Συμπληρώστε τις λέξεις που λείπουν, ώστε να βγαίνει θεολογικό νόημα.
1.Πρώτο
βάπτισμα είναι ο κατακλυσμός για το σταμάτημα της αμαρτίας.
2.Δεύτερο βάπτισμα
είναι το διά μέσου της θαλάσσης και της νεφέλης, διότι η νεφέλη ήταν σύμβολο
του Πνεύματος, η δε θάλασσα του νερού
3.Τρίτον
ήταν το βάπτισμα σύμφωνα με τον νόμο διότι κάθε ακάθαρτος εκαθαρίζετο με νερό,
έπλενε τα ενδύματά του και έτσι εισερχόταν στο στρατόπεδο.
4.Τέταρτον
ήταν το βάπτισμα του Ιωάννου, που ήταν εισαγωγικό και οδηγούσε τους
βαπτιζομένους στη μετάνοια, για να πιστεύσουν στο Χριστό. «Εγώ γαρ υμάς»,
λέγει, «βαπτίζω εν ύδατι• ο δε οπίσω μου ερχόμενος αυτός υμάς βαπτίσει εν
Πνεύματι Αγίω και πυρί». Καθαρίζει λοιπόν, προηγουμένως ο Ιωάννης με το νερό
για το Πνεύμα.
5.Πέμπτον είναι το βάπτισμα του Κυρίου,
το οποίο βαπτίσθηκε ο ίδιος. Βαπτίζεται δε όχι επειδή ο ίδιος είχε ανάγκη από
κάθαρση, αλλά επειδή έκανε δική του τη δική μου κάθαρση, για να συντρίψει τα
κεφάλια των «δρακόντων» πάνω στο νερό, να ξεπλύνει την αμαρτία και να θάψει
μέσα στο νερό ό¬λον τον παλαιόν Αδάμ, να αγιάσει τον βαπτιστή, να συμπληρώσει
το νόμο, να αποκαλύψει το μυστήριο της Τριάδος, να γίνει σε μας παράδειγμα και
υπογραμμός για το βά¬πτισμα. Βαπτιζόμαστε μάλιστα και μεις το τέλειο βάπτισμα
του Κυρίου, αυτό που γίνε¬ται με νερό και Πνεύμα.
Λέγεται δε ότι ο Χριστός βαπτίζει με φωτιά διότι με μορφή πύρινων γλωσσών εξέχυσεν πάνω στους αγίους αποστόλους τη χάρη του Πνεύματος, όπως λέγει ο ίδιος ο Κύριος• «Ότι Ιωάννης μεν εβάπτισεν ύδατι, υμείς δε βαπτισθήσεσθε εν Πνεύματι Αγίω και πυρί ου μετά πολλάς ταύτας ημέρας», ή με το βάπτισμα τιμωρίας της μελλούσης φωτιάς της κολάσεως.
Λέγεται δε ότι ο Χριστός βαπτίζει με φωτιά διότι με μορφή πύρινων γλωσσών εξέχυσεν πάνω στους αγίους αποστόλους τη χάρη του Πνεύματος, όπως λέγει ο ίδιος ο Κύριος• «Ότι Ιωάννης μεν εβάπτισεν ύδατι, υμείς δε βαπτισθήσεσθε εν Πνεύματι Αγίω και πυρί ου μετά πολλάς ταύτας ημέρας», ή με το βάπτισμα τιμωρίας της μελλούσης φωτιάς της κολάσεως.
6.Έκτον είναι
το βάπτισμα με τη μετάνοια και με τα δάκρυα, πράγματι πολύ κουραστικό .
7.Έβδομον
είναι το βάπτισμα με το αίμα και το μαρτύριο, το οποίο και ο ίδιος ο Χριστός
δέχθηκε προς χάριν μας, τόσο πολύ σεβαστό και μακάριο, διότι δεν μολύνεται με
άλλη ακαθαρσία.
8.Όγδοον
είναι το τελευταίο, όχι σωτήριο, αλλά της μεν κακίας καταστρεπτικό -διότι δεν
κυβερνά πια η κακία και η αμαρτία -, που τιμωρεί όμως αιώνια.
(Αγ. Ιωάννης Δαμασκηνός)
https://fdathanasiou.https://fdathanasiou.wordpress.com/2011/02/04
Συμπληρώστε τις λέξεις που λείπουν, ώστε να βγαίνει θεολογικό νόημα.
Το βάπτισμα
σύμβολιζει την ………… ……… και την …………….. του Κυρίου. Υπάρχει και το βάπτισμα του …………………, το
μαρτύριο αλλά και το βάπτισμα των ……………….. .
Το βάπτισμα συμβολίζει την ΤΡΊΗΜΕΡΗ ΤΑΦΗ και την ΑΝΑΣΤΑΣΗ του Κυρίου. Υπάρχει και το βάπτισμα του ΑΙΜΑΤΟΣ, το μαρτύριο αλλά και το βάπτισμα των ΔΑΚΡΥΩΝ .
Κυκλώστε το Σ ( Σωστό ) ή Λ ( Λάθος
)
Νεοφώτιστος είναι ένας φωτισμένος νέος Σ
/ Λ
Δεν πρέπει να βαπτίζουν τα μωρά, είναι κρίμα να κλαίνε. Σ / Λ
Το χρίσμα είναι άλειψη με αγιασμένο λάδι Σ
/ Λ
Ο σατανάς δεν μπορεί να μπει στο Χριστιανό από μόνος του Σ / Λ
Τα λευκά ρούχα συμβολίζουν την αγνότητα Σ /
Λ
Πριν από το βάπτισμα γίνεται το μυστήριο του αγίου ελαίου Σ / Λ
Η σφραγίδα του Χριστού είναι ανεξίτηλη Σ
/ Λ
Το
κόψιμο των μαλλιών σημαίνει αφιέρωση Σ
/ Λ
Το νερό είναι και ζωή και θάνατος Σ / Λ
Το βάπτισμα συμβολίζει
μόνο την ανάσταση Σ
/ Λ
1.Ποια είναι η βαθύτερη σημασία του μυστηρίου του Χρίσματος;
2. Σε τι διαφέρει ο μικρός από το μεγάλο αγιασμό; Πώς
ονομάστηκαν έτσι;
3.Τι είναι η κατήχηση, τι σχέση έχει με το βάπτισμα; τι
γίνεται σήμερα;
4. ΄Ολη η ζωή μας εντάσσεται μέσα στην Εκκλησία. Αυτό
φαίνεται και από το ευχολόγιό της.
Εξηγήστε.
1.Η βαθύτερη έννοια του
μυστηρίου του χρίσματος είναι, πως εκτός από τη χρίση με το άγιο μύρο (που
είναι φτιαγμένο με 40 αρώματα) και συμβολίζει τα πολλά χαρίσματα του αγίου
Πνεύματος και αποτελεί την προσωπική μας Πεντηκοστή, είναι συνάμα η σφραγίδα
όλων των μελών του ανθρωπίνου σώματος με το σημείο του Χριστού , το σταυρό, που
αποτελεί πρόληψη έναντι όποιας άλλης αθέλητης " σφράγισης".
2. Και οι δύο αγιασμοί είναι νερό αγιασμένο, με την επίκληση του αγίου
Πνεύματος, για θεραπεία ψυχής και σώματος , " μεταλήψεως τε και
ραντισμού". Όμως διαφέρουν στην
έκταση , εξού και η ονομασία τους, μιας και ο Μεγάλος γίνεται μόνο στο ναό και
μόνο 2 φορές το χρόνο, την παραμονή (κάλαντα) και την ημέρα των Θεοφανείων, σε
ανάμνηση της Βάπτισης του Χριστού και με την τελετή του αγιασμού των υδάτων,
όπου υπάρχουν επιπλέον και οι σχετικές
ευχές. Ο μικρός λέγεται έτσι διότι είναι πιο σύντομος και τελείται παντού και
για ποικίλες περιστάσεις (π.χ. αρχή σχολικής χρονιάς, εγκαίνια καταστημάτων
κλπ. σε αρρώστιες κλπ)
3.Κατήχηση ονομαζόταν η διδασκαλία των αληθειών της πίστεως, σε όσους
ήθελαν να βαπτιστούν. Αυτό γίνεται ακόμη
και σήμερα, όπου και σε όσους, όταν βαπτίζονται δεν είναι παιδιά. Ακόμη συνεχιζόταν εκτός από τους ακροωμένους, τους κατηχουμένους και
τους φωτιζομένους και στους νεοφώτιστους, μετά το βάπτισμα. Σήμερα, που σε μας
επεκράτησε ο νηπιοβαπτισμός, την κατήχηση
αναλαμβάνει ο ανάδοχος, η οικογένεια, το σχολείο(μάθημα θρησκευτικών)
και η ενορία (κατηχητικό)
με στόχο τη θεωρητική γνώση της χριστιανικής ζωής, στην οποία ήδη μετέχει ο νέος άνθρωπος.
4. ΄Ολη η ζωή μας εντάσσεται
μέσα στην Εκκλησία. Αυτό φαίνεται και από το
ευχολόγιό της. Ναι, αυτό είναι φανερό , διότι υπάρχουν εκτός από τα
μυστήρια που αναφέρονται στα σημαντικά γεγονότα σταθμούς της ζωής μας, γάμο,
γέννηση, τροφή, θεραπεία κλπ. και πλήθος ευχών και ακολουθιών (π.χ. νεκρώσιμος,
αγιασμός) που αγκαλιάζουν κάθε στιγμή
καλή (ευλογία πρώτων καρπών, νέου οίκου και ότι άλλου) και κακή (βασκανία,
ασθένεια, ανομβρία κλπ.) με στόχο την σωτηρία και ενίσχυση αλλά και ευλογία των
ανθρωπίνων έργων που συντελούν σ' αυτά. Η Εκκλησία προσφέρει ευλογία, βοήθεια, προστασία και
θεραπεία, βέβαια εμείς να θέλουμε να τα
πάρουμε!!!
και μερικά ακόμη
1.Τι σημαίνει το να λέμε ότι κάποιος
είναι Χριστιανός;
2.Γιατί ο/η ανάδοχος χρειάζεται να
είναι ενεργό μέλος της Εκκλησίας;
3.Το
χρίσμα επαναλαμβάνεται σε κάποια περίπτωση. Πότε και γιατί;
4. Ο αγιασμός "αποδεικνύει"
την παρουσία του αγίου Πνεύματος. Εξηγήστε.
1. Το να λέμε κάποιος είναι χριστιανός σημαίνει: α) πως είναι μέλος του σώματος του Χριστού, δηλ. της Εκκλησίας, και έχει
ενταχθεί με το μυστήριο του βαπτίσματος.
β) Μετέχει στη ζωή και το έργο του Χριστού και της Εκκλησίας του,
αγωνίζεται ώστε να έλθει η βασιλεία του Θεού στον κόσμο και συνάμα φανερώνεται
με τα έργα του και τη συμπεριφορά του πως ο Χριστός είναι παρών και ενεργεί το
τριπλό του αξίωμα, βασιλιάς-κυρίαρχος έναντι των παθών, ιερέας που προσφέρει
θυσία πνευματική τον εαυτό του στο Θεό και προφήτης που διδάσκει τους
συνανθρώπους του. Και γ) αφού έχει
αναγεννηθεί ( με το βάπτισμα) και έχει πάρει το προνόμιο της υιοθεσίας από το Θεό, είναι αδελφός του Ιησού Χριστού
και άρα συγκληρονόμος Του, θα κληρονομήσει τη Βασιλεία Του. Είναι
μεγάλη τιμή να είναι κάποιος Χριστιανός, αλλά
αποτελεί και βαρύ χρέος, γιατί τόσοι και τόσοι μάρτυρες πέθαναν με το
"είμαι Χριστιανός" στα χείλη, παρά να αρνηθούν την αγάπη του Χριστού.
2. Ο/η ανάδοχος χρειάζεται να είναι ενεργό μέλος της
Εκκλησίας, διότι ο ρόλος που έχει να παίξει στην μετέπειτα ζωή του παιδιού,
είναι αλληλένδετος με τη δική του πίστη και ζωή.Αυτός\η θα διδάξει με το παράδειγμά του την πίστη,
μιας και αυτήν ομολογεί αντί του παιδιού, όταν
αυτό βαπτίζεται βρέφος. ΄Ετσι είναι απαραίτητο εκτός από το να είναι
ορθόδοξος χριστιανός, ο/η ανάδοχος
να είναι και ενεργό μέλος
της Εκκλησίας, για να μπορεί να έχει
γνήσια βιώματα και εμπειρίες που να τις μεταδίδει στον αναδεξιμιό του/της.
3.Το μυστήριο του χρίσματος επαναλαμβάνεται στην
περίπτωση που κάποιος/α πρώην ορθόδοξος
μετανοώντας για τυχόν άρνηση της Πίστης του (μάγος ή εξισλαμισθείς) θέλει να επανενταχθεί στην Εκκλησία,. Τότε αφού το
βάπτισμα είναι ένα και ανεπανάληπτο,(ο Χριστός δεν αρνείται ποτέ κανένα, πόσο μάλλον αυτούς που ενώθηκαν μαζί
Του-εμείς μόνο τον αρνούμαστε…), παίρνει ξανά το άγιο Πνεύμα, το οποίο είχε
εκδιώξει με την άρνησή του, με την επανάληψη
του Χρίσματος.
4. Ο αγιασμός "αποδεικνύει" την παρουσία
του αγίου Πνεύματος. Ναι, για όσους βέβαια πιστεύουν και θέλουν να το βλέπουν….
Ναι, βέβαια είναι ένα "νερό", όμως είναι για κάθαρση και ίαση ψυχής
και σώματος. Πολλά θαυμαστά συνέβησαν και συμβαίνουν, όμως το ότι μένει
αναλλοίωτος με το πέρασμα του χρόνου, χωρίς να βρωμά (κάτι που όλοι το
βλέπουμε), είναι μια "απόδειξη" πως το άγιο Πνεύμα το κρατεί σε
κατάσταση "αφθαρσίας".(αφού με την επίκληση Του, έγινε ο καθαγιασμός
του νερού.)
Συμπληρώσετε τις λέξεις που λείπουν ώστε να
βγαίνει θεολογικό νόημα.
Το
βάπτισμα είναι ένα και ………………… για κάθε
άνθρωπο. Διότι είναι ένας ο …………………και
είναι αδιάλυτη η ενότητα του ……………….. με τον Ιησού Χριστό. Η σφραγίδα του Χριστού πάνω μας
είναι το ………………….. .
Το βάπτισμα είναι ένα
και ΜΟΝΑΔΙΚΟ (ανεπανάληπτο) για κάθε
άνθρωπο. Διότι είναι ένας ο ΧΡΙΣΤΟΣ και
είναι αδιάλυτη η ενότητα του ΑΝΘΡΩΠΟΥ με τον Ιησού Χριστό. Η σφραγίδα του Χριστού πάνω μας
είναι το Χρίσμα.
Εξηγήστε
την παρακάτω φράση από την ακολουθία του
μυστηρίου του Χρίσματος
" Σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου . Αμήν. "
Αυτή η φράση λέγεται κατά την τέλεση του μυστηρίου
του Χρίσματος ( αμέσως μετά το βάπτισμα), όταν ο νεοφώτιστος/η χρίεται με το
άγιο μύρο με το σχήμα του σταυρού, σε όλα μέλη του σώματος, και αποτελεί τη
σφραγίδα του ΧΡΙΣΤΟΥ για κάθε πιστό, (θώρακα για κάθε αντίχριστη σφραγίδα) και
αποτελεί τη δωρεά των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος για τον καθένα μας, γι'
αυτό και αποκαλείται προσωπική
Πεντηκοστή.
Εξηγήστε την παρακάτω φράση από την ακολουθία του μυστηρίου του Βαπτίσματος
" 'Οσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε."
Όσοι έχετε βαπτιστεί στο όνομα του Τριαδικού Θεού και του Χριστού και έχετε γίνει χριστιανοί, έχετε πεθάνει για την αμαρτία και ζείτε μόνο για το Χριστό, έτσι να ντυθήτε το Χριστό, δηλαδή, όχι απλά να ντυθήτε τα λευκά ρούχα που συμβολίζουν την αγνότητα, αλλά σε όλη μας τη ζωή να φαίνεται και εξωτερικά, ότι κατοικεί πια μέσα μας, όχι ο διάβολος ή η αμαρτία, αλλά ο Χριστός, να είμαστε ντυμένοι την ταπείνωση του Χριστού…. που δεν είναι βέβαια κυριολεκτικό, αλλά μεταφορική έννοια, να γίνουν και οι εκδηλώσεις της ζωής μας χριστιανικές.