το μάθημα 21 περιλαμβάνει εκτός του μυστηρίου του βαπτίσματος και το μυστήριο του Χρίσματος το οποίο για μας τους ορθόδοξους γίνεται αμέσως μετά το βάπτισμα. Εδώ μπορείτε να δείτε πολλά σχετικά και με την παρασκευή του αγίου Μύρου από το οικουμενικό πατριαρχείο κάθε 10 χρόνια περίπου σε μια ειδική τελετή και εντυπωσιακή διαδικασία.....http://o-nekros.blogspot.com/search/label/%CE%86%CE%B3%CE%B9%CE%BF%20%CE%9C%CF%8D%CF%81%CE%BF
επίσης για την επικαιρότητα και το θέμα μας μπορείτε να δείτε τα εξής κείμενα
Λόγοι Αγίου Γρηγορίου του θεολόγου για την βάπτιση του Χριστού
Εδώ μπορείτε να δείτε και κάποιες πληροφορίες που θα χρειαστούν για το μάθημα σε μορφή ασκήσεων
Γ. Αντιστοιχίστε κάθε μια
λέξη αριστερά με όποια ταιριάζει από τις λέξεις στα δεξιά.
Στο τέλος καλόν είναι να δείτε κατά πόσον η άγνοια των αρχαίων ελληνικών μας στερεί τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τόσο ανεκτίμητα λατρευτικά κείμενα, όπως τις ευχές για το μεγάλο αγιασμό και όχι μόνο αυτά.
επίσης για την επικαιρότητα και το θέμα μας μπορείτε να δείτε τα εξής κείμενα
Τα Αγία Θεοφάνεια είναι μία από τις αρχαιότερες εορτές της εκκλησίας μας η οποία θεσπίσθηκε το 2ο αιώνα μ.Χ. και αναφέρεται στη φανέρωση της Αγίας Τριάδας κατά τη βάπτιση του Ιησού Χριστού. Η ιστορία της βάπτισης έχει ως εξής: Μετά από θεία εντολή ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό όπου κήρυττε και βάπτιζε. Εκεί παρουσιάσθηκε κάποια ημέρα ο Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν εκείνος που του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνείται να τον βαπτίσει ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από Εκείνον. Ο Ιησούς όμως του εξήγησε ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαπτίσει. Και τότε μπροστά στα έκπληκτα μάτια των θεατών διαδραματίσθηκε μία μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή, όταν με την μορφή ενός περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στο βαπτιζόμενο Ιησού, ενώ συγχρόνως ακούσθηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού η οποία έλεγε: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα» («Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου»).
Από τότε και το Βάπτισμα των χριστιανών, δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος με το να βαπτιστεί αγίασε το νερό, το έκανε νερό αγιασμού και συμφιλίωσης με το Θεό. Έτσι η Βάπτιση του Κυρίου άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της βασιλείας των ουρανών.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος β’.
Ὅτε τῇ ἐπιφανείᾳ σου ἐφώτισας τὰ σύμπαντα, τότε ἡ ἀλμυρὰ τῆς ἀπιστίας θάλασσα ἔφυγε, καὶ Ἰορδάνης κάτω ῥέων ἐστράφη, πρὸς οὐρανὸν ἀνυψῶν ἡμᾶς. Ἀλλὰ τῷ ὕψει τῶν θείων ἐντολῶν σου, συντήρησον Χριστὲ ὁ Θεός, πρεσβείες τῆς Θεοτόκου, καὶ σῶσον ἡμᾶς.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον (Κατέβασμα)
Ἦχος α’.
Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις· τοῦ γάρ Γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱόν ὀνομάζουσα· καί τό Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς, ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές. Ὁ ἐπιφανείς Χριστέ ὁ Θεός, καί τόν κόσμον φωτίσας δόξα σοι.
Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Αὐτόμελον.
Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνούντάς σε· Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον.
Μεγαλυνάριον
Ἄφεσιν πηγάζων τοῖς ἐξ Ἀδάμ, ὁ τῆς ἀφθαρσίας, ἀνεξάντλητος ποταμὸς, ἐν τῷ Ἰορδάνῃ, βαπτίζεται θελήσει· ἀντλήσωμεν οὖν πάντες, ὕδωρ σωτήριον.
Αναδημοσίευση από: Ορθόδοξος Συναξαριστής
Λόγοι Αγίου Γρηγορίου του θεολόγου για την βάπτιση του Χριστού
Ο Χριστός βαπτίστηκε μεν ως άνθρωπος, αλλ’ εξάλειψε τις αμαρτίες ως θεός. Βαπτίστηκε, όχι διότι ο ίδιος είχε ανάγκη να καθαριστεί, αλλά για να αγιάσει τα ύδατα.
Το φώτισμα (δηλαδή το βάπτισμα) είναι λαμπρότητα ψυχών, αλλαγή ζωής, συμβόλαιο συνείδησης με τον Θεό, βοήθεια της αδυναμίας μας, απόθεση του σαρκικού εαυτού μας, ακολούθηση του Αγίου Πνεύματος, συμμετοχή στο φως.
Το φώτισμα είναι όχημα που μας φέρει στο Θεό, ταξίδι μαζί με το Χριστό, στήριγμα πίστης, τελειοποίηση του νου, μετάβαση στη ζωή, κατάργηση της δουλείας, λύση δεσμών. Ο Χριστός λέγεται Φως, επειδή είναι η λαμπρότητα των ψυχών που καθαρίζονται με λόγο και ζωή. Αν η άγνοια και η αμαρτία είναι σκοτάδι, η γνώση και η κατά Θεόν ζωή θα είναι φως.
Ο Θεός είναι το ύψιστο και το απροσπέλαστο και το ανέκφραστο φως, που ούτε ο νους μπορεί να κατανοήσει, ούτε λόγος να εκφράσει, φωτίζει δε αυτό κάθε λογική φύση.
Ο Θεός, είναι ανέκφραστο φως, αλλ’ όμως όσο καθαριζόμαστε τόσο και το φανταζόμαστε, και όσο το φανταζόμαστε τόσο το αγαπάμε, και όσο το αγαπάμε τόσο πολύ το κατανοούμε.
Εδώ μπορείτε να δείτε και κάποιες πληροφορίες που θα χρειαστούν για το μάθημα σε μορφή ασκήσεων
ΛΑΤΡΕΙΑ - ΜΥΣΤΗΡΙΑ
|
||
Α) Ποια από
τα παρακάτω Μυστήρια είναι επαναλαμβανόμενα και ποια μη επαναλαμβανόμενα;
Γράψτε δίπλα από τα μυστήρια τη σωστή απάντηση.
|
||
A/A
|
ΑΓΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
|
Επαναλαμβανόμενα /
Μη επαναλαμβανόμενα
|
1.
|
Βάπτισμα
|
|
2.
|
Ευχέλαιο
|
|
3.
|
Θεία Ευχαριστία
|
|
4.
|
Ιερωσύνη
|
|
5.
|
Μετάνοια & Εξομολόγηση
|
|
6.
|
Χρίσμα
|
Ε. Εξηγήστε την παρακάτω φράση από την ακολουθία του μυστηρίου του Χρίσματος.
" Σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου . Αμήν. "
Αυτή η φράση λέγεται κατά την τέλεση του μυστηρίου του Χρίσματος ( αμέσως μετά το βάπτισμα), όταν ο νεοφώτιστος/η χρίεται με το άγιο μύρο με το σχήμα του σταυρού, σε όλα μέλη του σώματος, και αποτελεί τη σφραγίδα του ΧΡΙΣΤΟΥ για κάθε πιστό, (θώρακα για κάθε αντίχριστη σφραγίδα) και αποτελεί τη δωρεά των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος για τον καθένα μας, γι' αυτό και αποκαλείται προσωπική Πεντηκοστή.
Α. Απαντήστε
σε όλες τις παρακάτω ερωτήσεις.
1.Τι σημαίνει το να λέμε ότι κάποιος
είναι Χριστιανός;
2.Γιατί ο/η ανάδοχος χρειάζεται να
είναι ενεργό μέλος της εκκλησίας;
3.Το
χρίσμα επαναλαμβάνεται σε κάποια περίπτωση. Πότε και γιατί;
4. Ο αγιασμός "αποδεικνύει"
την παρουσία του αγίου Πνεύματος. Εξηγήστε.
1. Το να λέμε κάποιος είναι χριστιανός σημαίνει: α) πως είναι μέλος του σώματος του Χριστού, δηλ. της Εκκλησίας, και έχει
ενταχθεί με το μυστήριο του βαπτίσματος.
β) Μετέχει στη ζωή και το έργο του Χριστού και της Εκκλησίας του,
αγωνίζεται ώστε να έλθει η βασιλεία του Θεού στον κόσμο και συνάμα φανερώνεται
με τα έργα του και τη συμπεριφορά του πως ο Χριστός είναι παρών και ενεργεί το
τριπλό του αξίωμα, βασιλιάς-κυρίαρχος έναντι των παθών, ιερέας που προσφέρει
θυσία πνευματική τον εαυτό του στο Θεό και προφήτης που διδάσκει τους
συνανθρώπους του. Και γ) αφού έχει
αναγεννηθεί ( με το βάπτισμα) και έχει πάρει το προνόμιο της υιοθεσίας από το Θεό, είναι αδελφός του Ιησού Χριστού
και άρα συγκληρονόμος Του, θα κληρονομήση τη Βασιλεία Του. Είναι
μεγάλη τιμή να είναι κάποιος Χριστιανός, αλλά
αποτελεί και βαρύ χρέος, γιατί τόσοι και τόσοι μάρτυρες πέθαναν με το
"είμαι Χριστιανός" στα χείλη, παρά να αρνηθούν την αγάπη του Χριστού.
2. Ο/η ανάδοχος χρειάζεται να είναι ενεργό μέλος της
Εκκλησίας, διότι ο ρόλος που έχει να παίξει στην μετέπειτα ζωή του παιδιού,
είναι αλληλένδετος με τη δική του πίστη και ζωή.Αυτός\η θα διδάξει με το παράδειγμά του την πίστη,
μιας και αυτήν ομολογεί αντί του παιδιού, όταν
αυτό βαπτίζεται βρέφος. ΄Ετσι είναι απαραίτητο εκτός από το να είναι
ορθόδοξος χριστιανός, ο/η ανάδοχος
να είναι και ενεργό μέλος
της Εκκλησίας, για να μπορεί να έχει
γνήσια βιώματα και εμπειρίες που να τις μεταδίδει στον αναδεξιμιό του/της.
3.Το μυστήριο του χρίσματος επαναλαμβάνεται στην
περίπτωση που κάποιος/α πρώην ορθόδοξος
μετανοώντας για τυχόν άρνηση της Πίστης του (μάγος ή εξισλαμισθείς) θέλει να επανενταχθεί στην Εκκλησία,. Τότε αφού το
βάπτισμα είναι ένα και ανεπανάληπτο,(ο Χριστός δεν αρνείται ποτέ κανένα, πόσο μάλλον αυτούς που ενώθηκαν μαζί
Του-εμείς μόνο τον αρνούμαστε…), παίρνει ξανά το άγιο Πνεύμα, το οποίο είχε
εκδιώξει με την άρνησή του, με την επανάληψη
του Χρίσματος.
4. Ο αγιασμός "αποδεικνύει" την παρουσία
του αγίου Πνεύματος. Ναι, για όσους βέβαια πιστεύουν και θέλουν να το βλέπουν….
Ναι, βέβαια είναι ένα "νερό", όμως είναι για κάθαρση και ίαση ψυχής
και σώματος. Πολλά θαυμαστά συνέβησαν και συμβαίνουν, όμως το ότι μένει
αναλλοίωτος με το πέρασμα του χρόνου, χωρίς να βρωμά (κάτι που όλοι το
βλέπουμε), είναι μια "απόδειξη" πως το άγιο Πνεύμα το κρατεί σε
κατάσταση "αφθαρσίας".(αφού με την επίκληση Του, έγινε ο καθαγιασμός
του νερού.)
Β. Συμπληρώσετε τις λέξεις που λείπουν ώστε να
βγαίνει θεολογικό νόημα.
Το βάπτισμα είναι ένα
και ΜΟΝΑΔΙΚΟ(ανεπανάληπτο) για κάθε
άνθρωπο. Διότι είναι ένας ο ΧΡΙΣΤΟΣ και
είναι αδιάλυτη η ενότητα του ΑΝΘΡΩΠΟΥ με τον Ιησού Χριστό. Η σφραγίδα του Χριστού πάνω μας
είναι το Χρίσμα.
Γ. Κυκλώστε το Σ ( Σωστό ) ή Λ ( Λάθος
)
Τα λευκά ρούχα συμβολίζουν την αγνότητα Σ / Λ
Πριν από το βάπτισμα γίνεται το
μυστήριο του αγίου ελαίου Σ
/ Λ
Το κόψιμο των μαλλιών σημαίνει αφιέρωση Σ / Λ
Νεοφώτιστος είναι ένας φωτισμένος νέος Σ
/ Λ
Δεν πρέπει να βαπτίζουν τα μωρά, είναι
κρίμα να κλαίνε. Σ / Λ
Το χρίσμα είναι άλειψη με λάδι Σ
/ Λ
Ο σατανάς δεν μπορεί να μπει στο
Χριστιανό από μόνος του Σ / Λ
Το βάπτισμα συμβολίζει μόνο την ανάσταση Σ / Λ
Το νερό είναι και ζωή και θάνατος Σ / Λ
Το
μικρό ευχολόγιο έχει όλα τα
μυστήρια Σ
/ Λ
Δ.
Αντιστοιχίστε κάθε μια λέξη αριστερά με όποια ταιριάζει από τις λέξεις στα
δεξιά.
Κατάδυση 1 νερό
1 , 4
Χρίσμα 2 λάδι
r
Ευχές 3 κρασί
r
Αγιασμός 4 θεραπεία
4 (7,3)
Φώτιση
r
Μυστήριο
2
Κατήχηση 5 βάπτισμα
1 (8)
Διδασκαλία
5
Σφραγίδα 6 τύπωμαr
Ευχολόγιο 7 σταυρός
6 (4, 1)
Καθημερινότητα
8(3,7)
Εξαγιασμός
3
Χριστιανός 8 ένταξη
r
Εκκλησία
7(8,3)
και μερικές άλλες ακόμη
Α. Συμπληρώστε τις λέξεις που λείπουν, ώστε να βγαίνει θεολογικό νόημα.
Το βάπτισμα συμβολίζει την ΤΡΊΗΜΕΡΗ
ΤΑΦΗ και την ΑΝΑΣΤΑΣΗ
του Κυρίου. Υπάρχει και το βάπτισμα του
ΑΙΜΑΤΟΣ, το μαρτύριο αλλά και το
βάπτισμα των ΔΑΚΡΥΩΝ .
Β. Απαντήστε σε όλες
τις παρακάτω ερωτήσεις.
1.Ποια είναι η βαθύτερη σημασία του μυστηρίου του Χρίσματος;
2. Σε τι διαφέρει ο μικρός από το μεγάλο αγιασμό; Πώς
ονομάστηκαν έτσι
3.Τι είναι η κατήχηση, τι σχέση έχει με το βάπτισμα; τι
γίνεται σήμερα;
4. ΄Ολη η ζωή μας εντάσσεται μέσα στην Εκκλησία. Αυτό
φαίνεται και από το ευχολόγιό της.
Εξηγήστε.
1.Η βαθύτερη έννοια του
μυστηρίου του χρίσματος είναι, πως εκτός από τη χρίση με το άγιο μύρο (που
είναι φτιαγμένο με 40 αρώματα) και συμβολίζει τα πολλά χαρίσματα του αγίου
Πνεύματος και αποτελεί την προσωπική μας Πεντηκοστή, είναι συνάμα η σφραγίδα
όλων των μελών του ανθρωπίνου σώματος με το σημείο του Χριστού , το σταυρό, που
αποτελεί πρόληψη έναντι όποιας άλλης αθέλητης " σφράγισης".
2. Και οι δύο αγιασμοί είναι νερό αγιασμένο, με την επίκληση του αγίου
Πνεύματος, για θεραπεία ψυχής και σώματος, " μεταλήψεως τε και
ραντισμού". Όμως διαφέρουν στην
έκταση, εξού και η ονομασία τους, μιας και ο Μεγάλος γίνεται μόνο στο ναό και
μόνο 2 φορές το χρόνο, την παραμονή (κάλαντα) και την ημέρα των Θεοφανείων, σε
ανάμνηση της Βάπτισης του Χριστού και με την τελετή του αγιασμού των υδάτων,
όπου υπάρχουν επιπλέον και οι σχετικές
ευχές. Ο μικρός λέγεται έτσι διότι είναι πιο σύντομος και τελείται παντού και
για ποικίλες περιστάσεις (π.χ. αρχή σχολικής χρονιάς, εγκαίνια καταστημάτων
κλπ. σε αρρώστιες κλπ)
3.Κατήχηση ονομαζόταν η διδασκαλία των αληθειών της πίστεως, σε όσους
ήθελαν να βαπτιστούν. Αυτό γίνεται ακόμη
και σήμερα, όπου και σε όσους, όταν βαπτίζονται δεν είναι παιδιά. Ακόμη συνεχιζόταν εκτός από τους ακροωμένους, τους κατηχουμένους και
τους φωτιζομένους και στους νεοφώτιστους, μετά το βάπτισμα. Σήμερα, που σε μας
επεκράτησε ο νηπιοβαπτισμός, την κατήχηση
αναλαμβάνει ο ανάδοχος, η οικογένεια, το σχολείο(μάθημα θρησκευτικών)
και η ενορία (κατηχητικό)
με στόχο τη θεωρητική γνώση της χριστιανικής ζωής, στην οποία ήδη μετέχει ο νέος άνθρωπος.
4. ΄Ολη η ζωή μας εντάσσεται
μέσα στην Εκκλησία. Αυτό φαίνεται και από το
ευχολόγιό της. Ναι, αυτό είναι φανερό , διότι υπάρχουν εκτός από τα
μυστήρια που αναφέρονται στα σημαντικά γεγονότα σταθμούς της ζωής μας, γάμο,
γέννηση, τροφή, θεραπεία κλπ. και πλήθος ευχών και ακολουθιών (π.χ. νεκρώσιμος,
αγιασμός) που αγκαλιάζουν κάθε στιγμή
καλή (ευλογία πρώτων καρπών, νέου οίκου και ότι άλλου) και κακή (βασκανία,
ασθένεια, ανομβρία κλπ.) με στόχο την σωτηρία και ενίσχυση αλλά και ευλογία των
ανθρωπίνων έργων που συντελούν σ' αυτά. Η Εκκλησία προσφέρει ευλογία, βοήθεια, προστασία και
θεραπεία, βέβαια εμείς να θέλουμε να τα
πάρουμε!!!
Ανάδυση
1 κρασί
r
Χρίσμα
2 λάδι
r
Χριστιανός
3 νερό
1(4, 6)
Αγιασμός
4 θεραπεία
8
Φώτιση
(5,6)
Μυστήριο
6
Κατήχηση
5 άγιο
μύρο 2
Διδασκαλία
5
Βάπτισμα
6 τύπωμα
r
Ευχολόγιο
7 σταυρός
4 (2)
Καθημερινότητα
3
Εκκλησία
7 (8, 3,)
Ευχές
8 ένταξη
(6, 5)
Σωτηρία
(3, 6)
Δ. Εξηγήστε την παρακάτω
φράση από την ακολουθία του μυστηρίου του βαπτίσματος
"
'Οσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε."
Όσοι έχετε βαπτιστεί στο
όνομα του Τριαδικού Θεού και του Χριστού και έχετε γίνει χριστιανοί, έχετε πεθάνει για την
αμαρτία και ζείτε μόνο για το Χριστό,
έτσι να ντυθήτε το Χριστό, δηλαδή, όχι απλά να ντυθήτε τα
λευκά ρούχα που συμβολίζουν την αγνότητα, αλλά σε όλη μας τη ζωή να φαίνεται
και εξωτερικά, ότι κατοικεί πια μέσα μας, όχι ο διάβολος ή η αμαρτία, αλλά ο
Χριστός, να είμαστε ντυμένοι την ταπείνωση του Χριστού…. που δεν είναι βέβαια
κυριολεκτικό, αλλά μεταφορική έννοια, να γίνουν και οι εκδηλώσεις της ζωής μας
χριστιανικές.
Ε. Κυκλώστε το Σ ( Σωστό ) ή Λ ( Λάθος
)
Νεοφώτιστος είναι ένας φωτισμένος νέος Σ
/ Λ
Δεν πρέπει να βαπτίζουν τα μωρά, είναι κρίμα να κλαίνε. Σ / Λ
Το χρίσμα είναι άλειψη με αγιασμένο λάδι Σ
/ Λ
Ο σατανάς δεν μπορεί να μπει στο Χριστιανό από μόνος του Σ / Λ
Τα λευκά ρούχα συμβολίζουν την αγνότητα Σ / Λ
Πριν από το βάπτισμα γίνεται το μυστήριο του αγίου ελαίου Σ / Λ
Η σφραγίδα του Χριστού είναι ανεξίτηλη Σ / Λ
Το
κόψιμο των μαλλιών σημαίνει αφιέρωση Σ / Λ
Το νερό είναι και ζωή και θάνατος Σ / Λ
Το βάπτισμα συμβολίζει
μόνο την ανάσταση Σ
/ Λ
Στο τέλος καλόν είναι να δείτε κατά πόσον η άγνοια των αρχαίων ελληνικών μας στερεί τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τόσο ανεκτίμητα λατρευτικά κείμενα, όπως τις ευχές για το μεγάλο αγιασμό και όχι μόνο αυτά.
ο ιερεύς
τήν Ευχήν μυστικώς
Κύριε Ιησού Χριστέ, ο μονογενής Υιός, ο ών εις τόν
κόλπον τού Πατρός, ο αληθινός Θεός, η πηγή τής ζωής καί τής αθανασίας, τό φώς
τό εκ φωτός, ο ελθών εις τόν κόσμον τού φωτίσαι αυτόν, καταύγασον ημών τήν
διάνοιαν τώ Αγίω σου Πνεύματι, καί πρόσδεξαι ημάς μεγαλωσύνην καί ευχαριστίαν
σοι προσάγοντας, επί τοίς απ' αιώνος θαυμαστοίς σου μεγαλουργήμασι, καί τή επ'
εσχάτων τών αιώνων σωτηρίω σου οικονομία. Εν ή τό ασθενές ημών καί πτωχόν
περιβαλόμενος φύραμα, καί τοίς τής δουλείας μέτροις συγκατιών, ο τών απάντων
Βασιλεύς, έτι καί δουλική χειρί εν τώ Ιορδάνη βαπτισθήναι κατεδέξω, ίνα τήν τών
υδάτων φύσιν αγιάσας ο αναμάρτητος, οδοποιήσης ημίν τήν δι' ύδατος καί
Πνεύματος αναγέννησιν, καί πρός τήν πρώτην ημάς αποκαταστήσης ελευθερίαν. Ού τινος
θείου Μυστηρίου την ανάμνησιν εορτάζοντες, δεόμεθά σου φιλάνθρωπε Δέσποτα.
Ράνον εφ' ημάς τούς αναξίους δούλους σου, κατά τήν θείαν σου επαγγελίαν, ύδωρ
καθάρσιον, τής σής ευσπλαγχνίας τήν δωρεάν, εις τό επί τώ ύδατι τούτω τήν
αίτησιν ημών τών αμαρτωλών ευπρόσδεκτον γενέσθαι τή σή αγαθότητι, καί τήν
ευλογίαν σου δι' αυτού ημίν τε καί παντί τώ πιστώ σου χαρισθήναι λαώ, εις δόξαν
τού αγίου προσκυνητού σου Ονόματος. Σοί γάρ πρέπει πάσα δόξα, τιμή, καί
προσκύνησις, σύν τώ ανάρχω σου Πατρί, καί τώ παναγίω, καί αγαθώ, καί ζωοποιώ
σου Πνεύματι, νύν καί αεί, καί εις τούς αιώνας τών αιώνων. Αμήν.
Καί είπων καθ' εαυτόν τό, Αμήν, τού Διακόνου ήδη
πεπληρωκότος τήν Συναπτήν, άρχεται ο
ιερεύς μεγαλοφώνως τής Ευχής ταύτης. Ποίημα
Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων
Τριάς υπερούσιε, υπεράγαθε, υπέρθεε, παντοδύναμε,
παντεπίσκοπε, αόρατε, ακατάληπτε. Δημιουργέ τών νοερών ουσιών καί τών λογικών
φύσεων, η έμφυτος αγαθότης, τό Φώς τό απρόσιτον, τό φωτίζον πάντα άνθρωπον
ερχόμενον εις τόν κόσμον, λάμψον καμοί τώ αναξίω δούλω σου, φώτισόν μου τής
διανοίας τά όμματα, όπως ανυμνήσαι τολμήσω τήν άμετρον ευεργεσίαν καί δύναμιν.
Ευπρόσδεκτος γενέσθω η παρ' εμού δέησις διά τόν παρεστώτα λαόν, όπως τά
πλημμελήματά μου μή κωλύσωσιν ενθάδε παραγενέσθαι τό άγιόν σου Πνεύμα, αλλά
συγχώρησόν μοι ακατακρίτως βοάν σοι καί λέγειν καί νύν, Υπεράγαθε Δοξάζομέν σε
Δέσποτα φιλάνθρωπε, Παντοκράτορ, προαιώνιε Βασιλεύ. Δοξάζομέν σε τόν Κτίστην,
καί Δημιουργόν τού παντός. Δοξάζομέν σε, Υίέ τού Θεού μονογενές, τόν απάτορα εκ
Μητρός, καί αμήτορα εκ Πατρός, εν γάρ τή προλαβούση Εορτή νήπιόν σε είδομεν, εν
δέ τή παρούση τέλειόν σε ορώμεν, τόν εκ τελείου τέλειον επιφανέντα Θεόν ημών.
Σήμερον γάρ ο τής Εορτής ημίν επέστη καιρός, καί χορός αγίων εκκλησιάζει ημίν,
καί Άγγελοι μετά ανθρώπων συνεορτάζουσι, Σήμερον η χάρις τού Αγίου Πνεύματος,
εν είδει περιστεράς, τοίς ύδασιν επεφοίτησε. Σήμερον ο άδυτος Ήλιος ανέτειλε,
καί ο κόσμος τώ φωτί Κυρίου καταυγάζεται. Σήμερον η Σελήνη λαμπραίς ταίς ακτίσι
τώ κόσμω συνεκλαμπρύνεται. Σήμερον οι φωτοειδείς αστέρες τή φαιδρότητι τής
λάμψεως τήν οικουμένην καλλωπίζουσι. Σήμερον αί νεφέλαι υετόν δικαιοσύνης τή
ανθρωπότητι ουρανόθεν δροσίζουσι. Σήμερον ο Άκτιστος υπό τού ιδίου πλάσματος
βουλή χειροθετείται. Σήμερον ο Προφήτης καί Πρόδρομος τώ Δεσπότη προσέρχεται,
αλλά τρόμω παρίσταται, ορών Θεού πρός ημάς συγκατάβασιν. Σήμερον τά τού,
Ιορδάνου νάματα εις ιάματα μεταποιείται τή τού Κυρίου παρουσία. Σήμερον
ρείθροις μυστικοίς πάσα η κτίσις αρδεύεται. Σήμερον τά τών ανθρώπων πταίσματα
τοίς ύδασι τού Ιορδάνου απαλείφονται. Σήμερον ο Παράδεισος ηνέωκται τοίς
ανθρώποις, καί ο τής Δικαιοσύνης Ήλιος καταυγάζει ημίν. Σήμερον τό πικρόν ύδωρ,
τό επί Μωϋσέως τώ λαώ, εις γλυκύτητα μεταποιείται τή τού Κυρίου παρουσία.
Σήμερον τού παλαιού θρήνου απηλλάγημεν καί ως νέος Ισραήλ διεσώθημεν. Σήμερον τού
σκότους ελυτρώθημεν, καί τώ φωτί τής θεογνωσίας καπαυγαζόμεθα. Σήμερον η αχλύς
τού κόσμου καθαίρεται τή επιφανεία τού Θεού ημών. Σήμερον λαμπαδοφεγγεί πάσα η
κτίσις άνωθεν. Σήμερον η πλάνη κατήργηται, καί οδόν ημίν σωτηρίας εργάζεται η
τού Δεσπότου επέλευσις. Σήμερον τά άνω τοίς κάτω συνεορτάζει, καί τά κάτω τοίς
άνω συνομιλεί. Σήμερον η Ιερά καί μεγαλόφωνος τών Ορθοδόξων πανήγυρις
αγάλλεται. Σήμερον ο Δεσπότης πρός τό βάπτισμα επείγεται, ίνα αναβιβάση πρός
ύψος τό ανθρώπινον. Σήμερον ο ακλινής τώ ιδίω οικέτη υποκλίνεται, ίνα ημάς εκ
τής δουλείας ελευθερώση. Σήμερον Βασιλείαν ουρανών ωνησάμεθα, τής γάρ Βασιλείας
τού Κυρίου ουκ έσται τέλος. Σήμερον γή καί θάλασσα τήν τού κόσμου χαράν
εμερίσαντο, καί ο κόσμος ευφροσύνης πεπλήρωται. Είδοσάν σε ύδατα, ο Θεός,
είδοσάν σε ύδατα καί εφοβήθησαν. Ο Ιορδάνης εστράφη εις τά οπίσω, θεασάμενος τό
πύρ τής θεότητος, σωματικώς κατερχόμενον, καί εισερχόμενον επ' αυτόν, ο
Ιορδάνης εστράφη εις τά οπίσω, θεωρών τό Πνεύμα τό Άγιον, εν ε ίδει περιστεράς
κατερχόμενον, καί περιϊπτάμενόν σοι, ο Ιορδάνης εστράφη εις τά όπίσω, ορών τόν
Αόρατον οραθέντα, τόν Κτίστην σαρκωθέντα, τόν Δεσπότην εν δούλου μορφή, ο
Ιορδάνης εστράφη εις τά οπίσω, καί τά όρη εσκίρτησαν, Θεόν εν σαρκί καθορώντα,
καί νεφέλαι φωνήν έδωκαν, θαυμάζουσαι τόν παραγενόμενον, φώς εκ φωτός, Θεόν
αληθινόν εκ Θεού αληθινού, δεσποτικήν πανήγυριν σήμερον εν τώ Ιορδάνη ορώντες,
αυτόν δέ τόν τής παρακοής θάνατον, καί τό τής πλάνης κέντρον, καί τόν τού, Άδου
σύνδεσμον εν τώ Ιορδάνη βυθίσαντα, καί Βάπτισμα σωτηρίας τώ κόσμω δωρησάμενον.
Όθεν καγώ ο αμαρτωλός καί ανάξιος δούλός σου, τά μεγαλεία τών θαυμάτων σου
διηγούμενος, συνεχόμενος φόβω, εν κατανύξει βοώ σοι
Μετά δέ τήν
συμπλήρωσιν, λέγει γεγονωτέρα φωνή Μέγας εί, Κύριε, καί θαυμαστά τά έργασου,
καί ουδείς λόγος εξαρκέσει πρός ύμνον τών θαυμασίων σου (εκ γ').
Σύ γάρ βουλήσει εξ ουκ όντων εις τό είναι παραγαγών
τά σύμπαντα τώ σώ κράτει συνέχεις τήν κτίσιν, καί τή σή προνοία διοικείς τόν
κόσμον. Σύ εκ τεσσάρων στοιχείων τήν κτίσιν συναρμόσας, τέτταρσι καιροίς τόν
κύκλον τού ενιαυτού εστεφάνωσας. Σέ τρέμουσιν αι νοεραί πάσαι Δυνάμεις. Σέ
υμνεί ήλιος, σέ δοξάζει σελήνη, σοί εντυγχάνει τά άστρα, σοί υπακούει τό φώς,
σέ φρίττουσιν άβυσσοι, σοί δουλεύουσιν αι πηγαί. Σύ εξέτεινας τόν ουρανόν ωσεί
δέρριν, σύ εστερέωσας τήν γήν επί τών υδάτων, σύ περιετείχισας τήν θάλασσαν
ψάμμω, σύ πρός αναπνοάς τόν αέρα εξέχεας, Αγγελικαί Δυνάμεις σοί λειτουργούσιν,
οι τών, Αρχαγγέλων χοροί σέ προσκυνούσι, τά πολυόμματα Χερουβίμ, καί τά
εξαπτέρυγα Σεραφίμ κύκλω ιστάμενα καί περιϊπτάμενα, φόβω τής απροσίτου σου
δόξης κατακαλύπτονται. Σύ γάρ Θεός ών απερίγραπτος, άναρχός τε καί ανέκφραστος,
ήλθες επί τής γής, μορφήν δούλου λαβών, εν ομοιώματι ανθρώπων γενόμενος, ού γάρ
έφερες, Δέσποτα, διά σπλάγχνα ελέους σου, θεάσασθαι υπό τού διαβόλου
τυραννούμενον τό γένος τών ανθρώπων, αλλ' ήλθες καί έσωσας ημάς. Ομολογούμεν
τήν χάριν, κηρύττομεν τόν έλεον, ού κρύπτομεν τήν ευεργεσίαν, τάς τής φύσεως
ημών γονάς ηλευθέρωσας, παρθενικήν ηγίασας μήτραν τώ τόκω σου, πάσα η κτίσις
ύμνησέ σε επιφανέντα. Σύ γάρ ο Θεός ημών επί τής γής ώφθης, καί τοίς ανθρώποις
συνανεστράφης. Σύ καί τά Ιορδάνια ρείθρα ηγίασας, ουρανόθεν καταπέμψας τό
Πανάγιόν σου Πνεύμα, καί τάς κεφαλάς τών εκείσε εμφωλευόντων συνέτριψας
δρακόντων. Αυτός ούν, φιλάνθρωπε Βασιλεύ, πάρεσο καί νύν διά τής επιφοιτήσεως
τού Αγίου σου Πνεύματος, καί αγίασον τό ύδωρ τούτο (εκ γ, ). Καί δός αυτώ τήν
χάριν τής απολυτρώσεως, τήν ευλογίαν τού Ιορδάνου. Ποίησον αυτό αφθαρσίας
πηγήν, αγιασμού δώρον, αμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων αλεξιτήριον, δαίμοσιν
ολέθριον, ταίς εναντίαις δυνάμεσιν απρόσιτον, Αγγελικής ισχύος πεπληρωμένον,
ίνα πάντες οι αρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες έχοιεν αυτό πρός καθαρισμόν ψυχών
καί σωμάτων, πρός ιατρείαν παθών, πρός αγιασμόν οίκων, πρός πάσαν ωφέλειαν
επιτήδειον. Σύ γάρ εί ο Θεός ημών, ο δι' ύδατος καί Πνεύματος ανακαινίσας τήν
παλαιωθείσαν φύσιν υπό τής αμαρτίας. Σύ εί ο Θεός ημών, ο δι' ύδατος κατακλύσας
επί τού Νώε τήν αμαρτίαν. Σύ εί ο Θεός ημών, ο διά θαλάσσης ελευθερώσας εκ τής
δουλείας Φαραώ, διά Μωϋσέως, τό γένος τών Εβραίων, Σύ εί ο Θεός ημών ο
διαρρήξας πέτραν εν ερήμω, καί ερρύησαν ύδατα, καί χείμαρροι κατεκλύσθησαν, καί
διψώντα τόν λαόν σου κορέσας. Σύ εί ο Θεός ημών, ο δι' ύδατος καί πυρός, διά
τού Ηλιού, απαλλάξας τόν Ισραήλ εκ τής πλάνης τού Βάαλ. Αυτός καί νύν, Δέσποτα,
αγίασον τό ύδωρ τούτο, τώ Πνεύματί σου τώ Αγίω. (εκ γ') Δός πάσι, τοίς τε
μεταλαμβάνουσι, τόν αγιασμόν, τήν ευλογίαν, τήν κάθαρσιν, τήν υγείαν. Καί
σώσον, Κύριε, τούς δούλους σου, τούς πιστούς Βασιλείς ημών. (εκ γ') Καί φύλαξον
αυτούς υπό τήν σκέπην σου εν ειρήνη, υπόταξον υπό τούς πόδας αυτών πάντα εχθρόν
καί πολέμιον, χάρισαι αυτοίς τά πρός σωτηρίαν αιτήματα καί ζωήν την αιώνιον.
Μνήσθητι, Κύριε, τού Αρχιεπισκόπου ημών (δείνος), καί παντός τού Πρεσβυτερίου,
τής εν Χριστώ Διακονίας, καί παντός Ιερατικού τάγματος, καί τού περιεστώτος
λαού, καί τών δι' ευλόγους αιτίας απολειφθέντων αδελφών ημών, καί ελέησον
αυτούς καί ημάς, κατά τό μέγα σου έλεος. Ίνα καί διά στοιχείων, καί διά
Αγγέλων, καί διά ανθρώπων, καί διά ορωμένων, καί διά αοράτων, δοξάζηταί σου τό
πανάγιον όνομα, σύν τώ Πατρί, καί τώ αγίω Πνεύματι, νύν, καί αεί, καί εις τούς
αιώνας τών αιώνων. Αμήν.
Ειρήνη πάσι
Τάς κεφαλάς ημών
Καί η Ευχή
μυστικώς
Κλίνον, Κύριε, τό ούς σου, καί επάκουσον ημών, ο εν
Ιορδάνη βαπτισθήναι καταδεξάμενος, καί αγιάσας τά ύδατα, καί ευλόγησον πάντας
ημάς, τούς διά τής κλίσεως τών εαυτών αυχένων σημαίνοντας τό τής δουλείας
πρόσχημα. Καί καταξίωσον ημάς εμπλησθήναι τού αγιασμού σου διά τής τού ύδατος
τούτου μεταλήψεώς τε καί ραντισμού, καί γενέσθω ημίν, Κύριε, εις υγείαν ψυχής
καί σώματος.
Εκφώνησις
Σύ γάρ εί ο αγιασμός τών ψυχών καί τών σωμάτων ημών,
καί σοί τήν δόξαν, καί ευχαριστίαν, καί προσκύνησιν αναπέμπομεν, σύν τώ ανάρχω
σου Πατρί, καί τώ Παναγίω καί αγαθώ καί ζωοποιώ σου Πνεύματι, νύν, καί αεί, καί
εις τούς αιώνας τών αιώνων. Αμήν.
μια παρουσίαση για όσους θέλουν να εμβαθύνουν το θέμα....
καθώς και μια πρακτική που δείχνει τι είναι το βάπτισμα το ορθόδοξο!!!!