Βασικές
πληροφορίες για την Β΄ Παρουσία και την Κρίση
Τι εννοούμε με
τη φράση Β΄ Παρουσία;
Τον ένδοξο ερχομό του Κυρίου Ιησού Χριστού. ( Μτθ
25, 31)
1.Πού το ξέρουμε ότι θα γίνει; Ο ίδιος ο
Κύριος το είπε, γι' αυτό είμαστε
σίγουροι.
2.Πότε θα ξανάρθει; Σύμφωνα με το 24ο
κεφ. Ματθ., κανείς δεν ξέρει.(Μτθ.24,3 -Α΄ Θεσ.5,1-2) Δεν μπορεί λοιπόν κανένας να πει, πόσο μάλλον να
ορίσει ημερομηνία (αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό πολλών αιρετικών). Θα έλθει
όμως ξέρουμε "ως κλέπτης εν νυκτί", "ώσπερ η αστραπή …."Μτθ 24,27, άρα χρειάζεται να'μαστε πάντα έτοιμοι. (Μτθ.24,42, 44 και 50. Α΄
Θεσ.5,6-11)
3. Η Β΄
Παρουσία θα είναι το τέλος του κόσμου;
Ναι, θα γίνει με τη συντέλεια του κόσμου, (Μτθ 24,29
και Β΄ Πέτρου 3,10) που δεν θα είναι απλώς καταστροφή, αλλά ανακεφαλαίωση των
πάντων ( Εβρ.1,11-12)-"καινός ουρανός και καινή γη" (Β΄ Πέτρου
3,10-13) (όχι αποκατάσταση των πάντων-η κόλαση είναι αιώνια και όχι
"καθαρτήριο πυρ"). Θα γίνει αλλαγή των ζωντανών και ανάσταση (Ιωαν.
5,24-25 και 28-29) των νεκρών, (μεταμόρφωση της ύλης και του σύμπαντος) μαζί με
τη Β΄ Παρουσία του Κυρίου, που είναι και η Κρίση, η κόλαση και ο παράδεισος.
4. Ποια είναι
η έννοια της κόλασης και του παράδεισου;
5. Πώς
συμβιβάζεται η αγάπη του Θεού με την ύπαρξη της κόλασης;
Είναι θέμα της ελευθερίας του ανθρώπου και των
επιλογών του και όχι θέμα επιβολής τιμωρίας από το Θεό.( Μτθ 24,51) Η κόλαση
είναι "ετοιμασμένη για το διάβολο και για τους αγγέλους του", και για
ποιους ανθρώπους? Η έννοια της Κόλασης και του Παράδεισου είναι συνέπεια της
στάσης μας και προς την πρώτη Παρουσία του Χριστού (βλ. το κείμενο
"ο Πύρινος ποταμός" και σχετική ορθόδοξη εικόνα). Η του Θεού
Αγάπη=φωτιά, άλλους θα θερμαίνει, θα φωτίζει, και για άλλους θα είναι καύση και σκοτάδι ανάλογα με τη διάθεσή μας, μα και τα
έργα μας. Έτσι θα κριθούμε όπως
κρίναμε, από τη πίστη και την αγάπη μας
στον Ιησού Χριστό, που τελικά ταυτίζεται με την αγάπη προς τον έχοντα ποικίλες
ανάγκες "πλησίον".
6. Η κρίση τι
σημαίνει; Το κριτήριο θα είναι η Αγάπη και για το Χριστό
και "προς τους ελαχίστους αδελφούς του Χριστού", δηλαδή η
ποιότητα ύπαρξης=χρυσάφι μας (αγαθή καρδία-ύπαρξη αγαπώσα) και όχι
έννοια αμοιβής ή τιμωρίας μετά από δίκη…( η κρίση όμως σημαίνει και διαχωρισμό
γι' αυτό και οι σχετικές παραβολές και εικόνες)
7. Αγάπη τι
σημαίνει; Αγαπώ όχι για να μου πουν
μπράβο, ούτε για να μην τιμωρηθώ, αλλά όπως το αποτέλεσμα της αγάπης του Θεού
είναι η δημιουργία της ζωής, έτσι και η
άρνηση της αγάπης, είναι στην ουσία άρνηση της ζωής. Ο Θεός είναι η αιώνια ζωή
και όποιος έχει αγάπη στο Θεό=άνθρωπο (εικόνα του Θεού), θα κληρονομήσει ως
αδελφός του Χριστού, τη Βασιλεία του Θεού= αιώνια αγάπη, μακαριότητα χωρίς λύπη
πόνο κλπ. Η αγάπη που δεν τη δέχεσαι και να την ανταποδώσεις, είναι η κόλαση =
Είναι η θεληματική άρνηση της Αγάπης και από το διάβολο και όσους θα
τον ακολουθήσουν, το να μη
ζητήσουν συγνώμη για τα λάθη τους.
7α Πώς θα κριθούν όσοι δεν
πιστεύουν, μα και όσοι δεν γνωρίζουν το
Χριστό; Με βάση τα πιο πάνω, απαντά ο απ. Παύλος
….Βλ. Ρωμαίους το 2ο κεφ. όλο και
κυρίως 2,11-16
8. Δεν υπάρχουν κάποια προμηνύματα πριν το
Τέλος; ΄Ανκαι το κείμενο του Ματθαίου αναφέρει ανάμεικτο και το τέλος
της Ιερουσαλήμ ( που έγινε το 70 μ.Χ.), όμως σε πολλά χωρία θα δούμε το θέμα
"σημεία"=σημάδια προ του τέλους.
( Μτ θ 24,3 και 23-25) Είναι όμως αυτά σε κάθε εποχή που συμβαίνουν…οι
πόλεμοι και οι καταστροφές…..
9. Τι θα
προηγηθεί της Β΄ Παρουσίας; ( Μτθ 24,30 το σημείον του
υιού του ανθρώπου και 32-33 και Μτθ
24,15) Ναι σίγουρα, ο Κύριος είπε πως ξέρουμε να προβλέπουμε τον καιρό και
άλλα, από παρατηρήσεις. Τα σημάδια της
Παρουσίας Του, δεν τα βλέπουμε; ( Μτθ 24,6-8)
Όλα πάντα
υπάρχουν σε κάθε εποχή οι πόλεμοι και οι καταστροφές….. (Β΄ Ιωάν.1,18), όμως ο
Ναός με το βδέλυγμα ( Μτθ 24,15) και ο Αντίχριστος είναι τα πιο καίρια
προμηνύματα του τέλους…(Αφού δεν υπάρχει ο Ναός…οι Εβραίοι σχεδιάζουν το
κτίσιμό του….)
9. Μα
"αντίχριστοι" είναι πολλοί και μάλιστα από τότε που γράφτηκε το
ευαγγέλιο; Ναι, "χίλια χρόνια για
το Θεό σαν μια μέρα", που σημαίνει
είμαστε στις έσχατες μέρες συνέχεια,
όμως δεν παύει να υπάρχει και η ώρα του Τέλους. (Β΄ Πέτρ.3,8-9)" η ημέρα
Κυρίου". Πρέπει να είμαστε έτοιμοι
πάντοτε έναντι του εχθρού, αλλά αναμένεται και τελικός Αντίχριστος.
10. Πώς θα
γίνει; ΄Όπως είπαν οι άγγελοι μετά την Ανάληψη (Πραξ.1,9 και 11)
δηλ. όπως Τον είδατε να φεύγει, έτσι θα ξανάρθει, με δόξα από τον ουρανό. Θα φάνει ο σταυρός στον ουρανό ( Μτθ 24,30) και
δεν μπορεί αυτό βέβαια να γίνει με εικονική πραγματικότητα…..όπως όλα τα άλλα
που μπορούν παρασταθούν με σύγχρονο τεχνολογικό ή σατανικό τρόπο….
Οι νεκροί θα αναστηθούν και οι ζωντανοί θα αρπαχθούν
στον αέρα( Α΄Θεσ.4,16) και θα μεταμορφωθούν για να συναντήσουν τον Κύριο.(Α΄
Κορ. 15,42,51-53)
11.Τι θα γίνει
μετά;
Αιωνιότητα σημαίνει δεν θα υπάρχει χρόνος, αλλά
η Παρουσία του Θεού = χωρίς παρόν παρελθόν και μέλλον, θα μπούμε στην
"όγδοη" μέρα και η ζωή θα είναι χωρίς
πόνο, κόπο, δάκρυα και θλίψη, χαρά, μακαριότητα και απόλαυση του
Προσώπου Του.
Η εξάλειψη του κακού, η αφθαρσία και η αιώνια νεότης
μαζί με την αθανασία θα είναι τα αποτελέσματα της μετοχής, όσων θα είναι
"ενώπιος ενωπίω" με τον Τριαδικό Θεό, πολίτες της αιώνιας Βασιλείας
του. Δεν έχουμε δόγματα γι' αυτά τα
θέματα, όμως είναι αναμφισβήτητο πιστεύω για μας , και υπάρχει και στο " Πιστεύω" μια
αναφορά γι' αυτό.
Τι γίνεται όταν κάποιος πεθαίνει; Τι είναι η άλλη
ζωή, αν υπάρχει;
Το μυστήριο του χωρισμού της ψυχής από το σώμα δεν
έχει ακόμη κατανοηθεί, αλλά η παράδοση μιλά για μερική κρίση την ώρα του θανάτου και το "τελωνισμό" των
ψυχών που οδηγεί μετά και το 40ήμερο μνημόσυνο στην ανάλογη με τα έργα της, πρόγευση κολάσεως ή παραδείσου. Είναι η
λεγόμενη "μέση κατάσταση", όπου υπάρχει ωφέλεια για τους
νεκρούς, χωρίς όμως δυνατότητα λύτρωσης της ψυχής, από τη Λειτουργία, τα μνημόσυνα και τις ελεημοσύνες. Η κόλαση και ο
παράδεισος θα' ναι οριστικά, μόνο μετά τη Β΄ Παρουσία. Η Άλλη Ζωή είναι
ο Χριστός και μόνο όποιος Τον γνωρίσει εδώ, θα συνεχίσει να ζει μαζί Του. Ο
βιολογικός θάνατος είναι μόνο ύπνος για τους αληθινά πιστούς και αναμονή μέχρι
την απαλλαγή του σύμπαντος από τη φθορά και την αμαρτία. Η άλλη ζωή είναι
συνέχεια της εδώ ζωής με το Χριστό. Δεν είναι ζωή, η κόλαση= η απουσία του
Ζωοδότη. Η Ανάσταση είναι βασικό πιστεύω για την προσωπικότητα του χριστιανού.
Μια αόριστη επιβίωση της ψυχής μόνο, χωρίς την ανάλογη απόδοση αξίας στο σώμα,
αρνείται την απολύτρωση που προσφέρει ο Ιησούς Χριστός και η αόριστη ανακύκλωση
στο σύμπαν, αναιρεί την ουσία του Προσώπου (όχι λοιπόν μετεμψύχωση ή
μετενσάρκωση που λένε για "άλλη ζωή", όμως τόσο προχριστιανικά !!)
Α. Τι
δυνατότητες έχουν οι ψυχές μετά θάνατον; Δεν έχουμε δόγμα για αυτά,
οι πατέρες και η παράδοση αναφέρουν κάποια σημεία. Οι ψυχές δεν έχουν απόλυτη
ελευθερία κίνησης…κάπου βρίσκονται…Μετέχουν στο "Κοινό ποτήριο".
Έχουν κάποια ελευθερία κάποιες γιορτές. Πώς έρχονται σε όνειρα ή σε
βοήθεια δικών τους, δεν ξέρουμε ακριβώς. Οι άγιοι δεν έχουν βέβαια την πανταχού
παρουσία του Θεού, ακόμη και οι άγγελοι είναι απεσταλμένοι, όμως έχουμε
μαρτυρίες για τις επεμβάσεις και τη βοήθεια που προσφέρουν, χωρίς απόλυτη
εξήγηση του θέματος. Οι βρυκόλακες και τα φαντάσματα δεν υπάρχουν σαν ψυχές
ανεξέλεγκτες, παρά σαν λαογραφική καταγραφή και μια ίσως σατανοπροέλευση τους, δεν
θα μας ξένιζε.
Β. Τι είναι οι
επιθανάτιες ή μεταθανάτιες εμπειρίες;
Το να πάει κάποιος πέραν του ορίου του θανάτου (π.χ.
ανακοπή καρδίας) και να γυρίσει. Πολύς λόγος γίνεται στις μέρες μας για τέτοια
φαινόμενα. Όμως προσοχή. Δεν είναι από βίους αγίων οι αντίστοιχες πληροφορίες,
αλλά ενέχει ποικιλία σκοπιμοτήτων η ενασχόληση με το θέμα. Είναι σαφής η
πρόγευση και φωτός, αλλά και κολάσεως, από τέτοιες μαρτυρίες και υπερτονισμός
του φωτός και τεχνητών τυχόν μεθόδων, για απόδραση από τα εγκόσμια, είναι
πλοκάμια του αποκρυφισμού και
χρειάζεται μεγάλη προσοχή και ενημέρωση.
Γ. Τι είναι
για το Χριστιανό η "μνήμη θανάτου" και η αναμονή της Β΄ Παρουσίας με
χαρά; Ψάξε το λίγο……΄Οποιος πολέμα το κακό, όποιος περιμένει το "γάμο
του αρνίου", όποιος θέλει να είναι μαζί με το Χριστό συνεχώς, θα χαρεί με
την τελική νίκη, όποιος όμως ταυτίζεται με αυτή τη ζωή, αγωνία για το άγνωστο
παράλογο τέλος…Η πίστη φωτίζει… και δίνει προοπτική αισιοδοξίας και
αγωνιστικότητα,ς καθώς και ποιότητα ζωής, αυτό άλλωστε μαρτυρεί η ιστορία 2000
χρόνων ζωής της Εκκλησίας. "Προσδοκώ ανάσταση νεκρών…."